Cartea dedicată sculptorului Ion Vlad s-a lansat la Olteniţa

Scriitorul Emil Druncea din Feteşti a făcut lansarea cărţii sale „Ion Vlad-sculptor” astăzi 17 iunie, în prezenţa mai multor oameni de cultură, profesori şi elevi. Recenzia cărţii a fost făcută de prof. şi critic de artă Amalia Dincă de la Muzeul Civilizaţiei Gumelniţa din Olteniţa.
Amalia Dincă prezintă structura cărţii:
„Cartea este structurată în trei capitole: „Călător printre statui”, „Primele semne” şi „Întregirea rugăciunii”, ultimul fiind capitolul de originalitate şi principal al lui Emil Druncea, care este şi poet. Şi-a dat măsura de a face documentare istorică pentru această lucrare. Ea este una foarte la obiect, una foarte documentată, avem aici colecţionari ai operelor lui Ion Vlad, un tabel cronologic, originile sculptorului, dar cel mai important lucru sunt lucrările pe care noi nu le ştiam şi la care nu aveam acces aici în ţară, sunt lucrări în principal create la Paris, unde şi-a conturat viziunea artistică, pentru că această viziune a lui Ion Vlad este una foarte complexă. De aceea există şi anumite dispute referitoare la maniera stilistică în care marele sculptor a lucrat. Cel mai bun dintre punctele forte al lucrării este prezentarea galeriei Cantaragiu, o familie de iubitori de artă din Germania, de medici, care a cumpărat în mod frecvent lucrări de la sculptorul Ion Vlad. Această galerie reprezintă lucrări de maturitate ale sculptorului, ce interesează pe toţi specialiştii pentru că aici artistul şi-a împlinit viziunea plastică. În această lucrare sunt evidenţiate şi lucrări din ţară-din sectorul public şi care au făcut parte ca viziune de începutul carierei artistice. Important este că domnul Emil Druncea, care nu l-a cunoscut pe Ion Vlad, şi-a luat această plăcută povară de a se documenta asupra acestei personalităţi în adevărata complexitate.”
Ion Vlad a fost marginalizat de România pentru că era regalist.

Amalia Dincă: „În anii ’90 el a încercat să vină în România, dar fiind regalist, Academia Română a refuzat să-l primească. Bineînţeles nu a fost o onoare pentru noi pentru că el a făcut carieră la Paris…cei mai importanţi colecţionari i-au cumpărat lucrările. Prima comandă i-a făcut-o Pierre Cardin. Toţi colecţionarii francezi şi-au îndreptat atenţia către stilul operei acestui mare artist. Opera sa cuprinde şi portrete şi lucrări abstracte şi lucrări cu puternic caracter halucizant, însă Ion Vlad este şi un artist plastic prin echilibrul formei şi avangardist, prin faptul că el ridică la rangul de fenomen contemporan anumite subiecte clasice, cum este Lira lui Orfeu. Se orientează către multe personalităţi ale culturii contemporane: Emil Cioran, Eugen Ionesco care i-a fost contemporan. Emil Druncea a făcut anumite sacrificii. Sunt persoane care dacă nu au bani, abandonează ideea, însă domnul Druncea a făcut tot posibilul ca să ducă numele lui Ion Vlad în România acolo unde trebuie. După simpozionul de la Feteşti, toţi şi-au îndreptat atenţia către numele sculptorului şi de aici o întreagă pleiadă de specialişti a început să facă cercetări. ”

Emil Druncea punctează faptul că nu a făcut critică literară în cartea sa.

Emil Druncea: „Nu este o carte de critică de artă pentru că eu nu sunt critic de artă sunt scriitor şi e o carte de scriitor, care iubeşte artele şi artiştii. Pentru că în sală sunt foarte mulţi copii, din această carte învăţaţi două lucruri: estetică şi temeinicie. 15 ani am lucrat pentru această cărţulie, care văzută nu dă impresia unei munci de Sisif. Pentru că autorităţile româneşti nu m-au sprijinit, lucrarea a fost foarte grea şi trei sferturi din conţinutul cărţii sunt informaţii din străinătate. Ion Vlad a avut în România toate onorurile posibile unui mare artist. Avea o chemare lăuntrică spre Paris pentru că acolo este leagănul civilizaţiei, al artelor, şi acest lucru îl atrage. Eu deţin o casetă cu Ion Vlad de 4 ore din România, în care spune următorul lucru: „Eu nu sunt decât un feteştean, care trăieşte la Paris.” Nu am înţeles niciodată ce au avut autorităţile române cu acest om care şi-a iubit atât de mult ţara, iar regalist era pentru că soţia sa era nepoata secretarului general al regelui Carol al II-lea.”

Emil Druncea se bucură că se află la Olteniţa:
„Mă bucur că sunt în oraşul dvs, pentru că aici s-au născut plasticieni de renume, eu îi ştiu, dar sufleteşte şi emoţional sunt legat de Vlad, pentru că este feteşteanul meu, pentru că el a avut o contribuţie extraordinară în mersul înainte al sculpturii. După ştiinţa mea, şi criticii mă pot contrazice, este primul sculptor din lume care a reuşit să sculpteze suferinţa fără a urâţi chipul. Este mare lucru. Le spun tinerilor: urmaţi-vă visul. Întotdeauna când se vrea, temeinica ajută la înfăptuire. Nu mai ştiu care mare gânditor al lumii a spus următorul lucru: Când îţi doreşti ceva care este cinstit pentru lume şi bun pentru tine, întregul Univers complotează alături de tine şi Dumnezeu te va auzi.”
Emil Druncea îşi aminteşte un moment din trecut.
Emil Druncea: „Mi-am adus aminte de o întâmplare din 28 ian 1992, ziua morţii lui Vlad. Radio România Actualităţi: „S-a stins din viaţă un sculptor din Diaspora Română”…Franţa: doliu naţional o zi, preşedintele Franţei îl duce câţiva metri pe umăr pe Ion Vlad, care era artist francez…telefon la Ministerul Culturii Franceze răspuns într-o săptămână scris…vizită la Academia Română: „Nu putem să vă dăm nimic, e scriitor francez” iar el s-a născut la câteva case de mine. În final, Corneliu Baba şi Zoe Dumitrescu Buşulenga au insistat şi Ion Vlad a fost primit membru de onoare al Academiei Române”

Paul Amu, unul dintre invitaţi salută actul cultural olteniţean.
Paul Amu: „Lansarea unei cărţi este un act cultural care trebuie salutată. Oamenii noştri de cultură nu şi-au găsit locul în patria lor, graţie răutăţii şi prostiei partidului care s-a chemat Partidul Comunist Român. Vedeţi cum compatrioţi de-ai noştri nu-şi găsesc locul şi rostul în ţara de obârşie şi sunt primiţi de alte ţări cu braţele deschise. Este lăudabilă această carte. Rezultatul acestor 15 ani este această carte. Nu este simplu sau uşor să dai totul la o parte asupra unor oameni de certă valoare. Printre aceştia se înscrie şi compatriotul nostru Ion Vlad. Am avut în Olteniţa sculptori de seamă şi pictori şi încet încet îi vom descoperi la adevărata lor valoare, pentru că fac cinste locurilor în care trăim. Îi mulţumesc pentru această lucrare.”

Directorul Muzeului Civilizaţiei Gumelniţa prof. dr. Done Şerbănescu mulţumeşte scriitorului, care pune în valoare un sculptor mare. Acesta propune omenilor de cultură să facă un apel către colecţionarii români din Germania, familia Cantaragiu, să facă o expoziţie itinerantă în România, astfel încât să ajungă şi la Olteniţa pentru a-l aprecia pe Ion Vlad „aşa cum trebuie”.
Potrivit lui Emil Druncea, familia Cantaragiu doreşte să facă o donaţie cu întreaga colecţie din Germania unui oraş din România cu o singură condiţie: aceea ca muzeul ce va adăposti lucrările sculptorului Ion Vlad să îi poarte numele.
Done Şerbănescu: „Aş fi oricând gata să numesc muzeul nostru de artă din Olteniţa muzeul „Ion Vlad”, pentru această donaţie.”

Emil Druncea se află la a treia lansare a cărţii dedicată sculptorului Ion Vlad, după primele prezentări la Feteşti şi apoi Călăraşi. Potrivit acestuia celelalte lansări de carte se vor organiza la Târgu Jiu, apoi Bucureşti, urmând şi localităţile unde se găsesc lucrările sale publice.

Comentarii

  1. Magda spune:

    Dragutzz:):)

  2. andrey madin spune:

    ma bucur ca avem macar parte de carte pe criza asta…