Țone VS Cercel

Pe marginea facturilor Termourban Oltenita, consilierul Petre Tone acuza. In contrapartida, viceprimarul Florian Cercel dezminte acuzatiile

Consilierul PSD Petre Tone a transmis un comunicat de presa mass mediei locale scrise, iar pe postul de radio Voces Campi Oltenita a fost prezent la una din emisiunile din cadrul “Vocea Oltenitei” cu Dumitru Dragon. Consilierul Tone a cerut prin aceste instrumente media demisia viceprimarului municipiului Oltenita, Florian Cercel, justificand dorinta dumnealui ca viceprimarul sa renunte la functia sa din cadrul Executivului Primariei Oltenita, prin faptul ca din cauza acestuia nu este clara situatia din cadrul societatii Termourban Oltenita.

Comunicatele de presa sunt trimise cu sigla PSD, iar demisia se cere in nume personal.

Comunicatul consilierului PSD Petre Tone:

DOMNULE VICEPRIMAR CERCEL FLORIAN

VĂ ROG – DEMISIA

Așa cum am promis în ultimul articol publicat în Jurnalul de Călărași nr. 1350 din data de 11 decembrie 2010 revin cu noi probe în sprijinul afirmației mele, că prețul unitar pe Gcal furnizată de Termourban Oltenița este incorect.

Prin acest preț pur și simplu oamenii care beneficiază de energie termică furnizat în sistemul centralizat sunt spoliati de sume importante de bani.

În primul rând încă o dată afirm că este o mare greșeală că s-a renunțat la subvenția din partea statului, deoarece pe final de an 2010 pe lângă cele 4 miliarde ROL venite în noiembrie au mai venit încă 6,67 miliarde. Dar pentru că nu am produs un număr suficient de mare de Gcal în primul semestru al anului și începând cu 01.07.2010 nu am mai avut subvenție, sunt informat că 600 milioane ROL au fost returnate statului.

Oare orașul nostru este atât de bogat, atât de plin cu oameni care nu au nevoie de sumele venite de la Guvern???

Categoric nu, orice sumă venită din partea Guvernului era binevenită în sprijinul celor care locuiesc la bloc indiferent de veniturile individuale a fiecăruia dintre ei.

Acum când scriu aceste rânduri am certitudinea că nu prețul de 299,4 lei/Gcal este corect, ci afirm că prețul corect este 231,52 lei/Gcal (TVA incus).

Am ajuns la această convingere în urma răspunsului primit din partea Prefecturii Călărași (Adresa 9561/16.12.2010) care mi-a confirmat bănuielile că am fost păcăliți (consilierii locali) de către conducerea Primăriei Oltenița, în special de domnul viceprmar care în ședința extraordinară din data de 20.09.2010 l-a suplinit pe domnul primar plecat în concediu.

Această ședință extraordinară a avut ca temă principală rediscutarea prețului pe Gcal și a fost condusă de domnul consilier Pironea Virorel.

La solicitarea noastră Termourban Oltenița a venit cu 3 propuneri de preț:

VARIANTA 1 – 299,4 LEI/GCAL

VARINATA 2 – 269,46 LEI/GCAL

VARIANTA 3 – 231,52 LEI/ GCAL

Se poate lesne observa că a dispărut față de ultima discuției varianta cu 169,7 lei/Gcal care a fost valabilă până la 01.07.2010.

Trecăndu-se la vot, prima variantă a fost votata pentru de 6 consilieri (Cercel Florian, Pironea Viorel, Drăgan Cristina, Petrescu Fănel, Ciupitu Ionel, Gheorghe Constantin) și impotrivă de 7 consilieri ( Țone Petre, Filimon Mihai, Stănimir Ion, Lungu Gheorghe, Eftene Florin, Petre Leonard, Matei Gheorghe).

A doua variantă a căzut la vot în unanimitate.

A treia variantă a trecut cu votul a 7 consilieri ( Țone Petre, Filimon Mihai, Stănimir Ion, Lungu Gheorghe, Eftene Florin, Petre Leonard, Matei Gheorghe).

Și aici intervine în opinia mea frauda comisă de domnul viceprimar Cercel Florin care spune că nu a trecut, iar în procesul verbal întocmit pentru validarea ședinței extraordinare se scrie că erau necesare 2/3 din voturile consilierilor în funcție. Deoarece legea 215, adăugită, republicată nu este suficient de explicită în această privință m-am adresat Oficiului Juridic al Prefecturii Călărași care prin răspunsul dat, prin adresa mai sus menționată, certifică că aceste hotărâri în legătură cu prețul Gcal se aprobă cu jumătate plus unu din numărul consilierilor prezenți.

În aceste condiții cred că revenirea urgentă la prețul de 231,52 se impune după cum cred că toate facturile emise pentru lunile noiembrie si decembrie 2010 ar trebui recalculate, iar banii încasați în plus să constituie plata la factura din ianuarie 2011.

Mai menționez un lucru, cel puțin supărător prin faptul că prețul de referință nu a fost aprobat, comunicat de către ANRSCE nici până azi, existând bănuieala că ar fi singurul oraș din România fără preț aprobat.

Mai cred că față de această situație demisia domnului Cercel Florian din funcția de viceprimar ar fi un lucru normal, aștepat de toți cei care plătesc acum aroganța și siguranța de sine a domniei sale.

Consilier Local

Președinte PSD Oltenița

Țone Petre

P.S.: Mai sunt multe de spus, dar vom reveni cu valoare facturilor pe decembrie 2010 si cu prețul/Gcal în localități similare cu orașul nostru.

Viceprimarul municipiului Oltenita dezminte afirmatiile scrise si verbale ale consilierului Petre Tone, prezentand exact care este situatia in momentul de fata in cadrul Termourban, ce se intampla cu subventiile la caldura  din partea Guvernului Romaniei si ce s-a votat in sedinta Consiliului Local Oltenita din luna iunie a anului 2010. In acelasi timp, vicperimarul Florian Cercel declara pentru Olteniteanul ca Petre Tone nu face decat sa devina un judecator supreme in sedintele consilierilor, fara insa a veni cu idei sau solutii la problemele ce exista in Oltenita si depind de consilieri.

Raspunsul viceprimarului Florian Cercel:

PSD MINTE  SI  DEZINFORMEAZA

Referitor la comunicatul de presa aparut sub sigla PSD Oltenita in mass media locala, fac urmatoarele precizari:

a) PSD in frunte cu presedintele Tone Petre dezinformeaza grav populatia municipiului Oltenita, instigand locatarii de la bloc sa nu plateasca factura de la incalzire. Toate acestea ar avea ca rezultat oprirea sistemului de incalzire.

b) Afirmatiile calomnioase facute de PSD prin persoana domnului Tone Petre, sunt bazate, conform articolului, pe banuieli.

c) PSD, prin dl. Tone Petre , minte  cand afirma ca pretul de referinta  nu a fost aprobat de ANRSC Bucuresti. Va informez in mod corect ca ANRSC avizeaza pretul de productie al energiei termice prin avizul nr. 3979/12.08.2008, fiind aprobat prin HCL nr. 138/13.11.2008.

d) PSD, cu semnatura  d-lui Tone Petre induce falsa idee ca se vor recalcula facturile la energie termica, dar nu mentioneaza si baza legala care ar putea pemite acest lucru, instigand locatarii la neplata, condamnandu-i astfel sa ramana fara caldura.

Domnul Tone Petre nu are autoritatea morala si profesionala sa solicite  o demisie, avand in vedere  trecutul sau infractional. Pacat ca amesteca sigla unui partid serios cu caracterul si interesele sale personale, care merg pana la a face un mare rau municipiului Oltenita, descurajand  astfel investitorii importanti (voi reveni cu  amanunte in acest sens).

Rog cetatenii municipiului Oltenita sa nu mai dea credibilitate unei persoane dubioase, despre cred eu ca doreste doar raul acestui oras, pentru anumite scopuri si interese personale.

In sedinta Consiliului local Oltenita din data de 28.06.2010, a fost adoptata HCL nr. 67/2010 prin care se aproba pretul local de facturare al energiei termice la valoarea de 241,45 lei/Gcal fara TVA (299,39 lei cu TVA), tarif ce se va aplica incepand cu data de 01.07.2010. La sedinta de Consiliu Local au fost prezenti 16 consilieri; HCL nr. 67/2010 a fost votata cu 15 voturi “pentru” (inclusiv Tone Petre) si un vot “impotriva” al lui Alin Grigore.

Am fost obligati sa aprobam acest pret pentru ca Guvernul Romaniei a refuzat plata subventiei aferenta energiei termice produse, cat si promovarea in acelasi timp a unei forme de ajutor catre persoanele cu venituri pana la 800 lei/membru familie, incercand sa asiguram caldura si apa calda pentru iarna 2010 – 2011.

Inca din iarna 2009 – 2010 S.C. Termourban SRL, care asigura producerea si distributia energiei termice in municipiul  Oltenita, s-a confruntat cu probleme economico-financiare grave. Aceste probleme au fost generate de neachitarea la timp a facturilor la incalzire de catre locatari, dar si de neachitarea subventiei de catre Guvern. Astfel, Guvernul avea de achitat la 31 decembrie 2009 suma de 1.140.988 lei si la 31.05.2010 suma de 2.143.699 lei. Am facut demersuri la toate institutiile guvernamentale implicate cum ar fi: Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Administratiei si Internelor, Institutia Prefectului Calarasi, Consiliul Judetean Calarasi, dar nu am primit un raspuns care sa rezolve problemele. Am fost nevoiti sa actionam in instanta STATUL ROMAN si anume Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Administratiei si Internelor, pentru a recupera aceasta suma. Pentru asta avem termen de judecata data de 22 februarie 2011.

In luna aprilie 2010, distribuitorul de gaze a oprit alimentarea cu gaze a centralelor termice datorita neplatii facturilor la gaz. Situatia de mai sus a fost prezentata Consiliului Local Oltenita impreuna cu mai multe variante de rezolvare, urmand ca fiecare consilier sa faca o analiza a situatiei cu scopul de a se lua o hotarare care sa ajute SC Termourban SRL Oltenita la asigurarea necesarului de energie termica pentru incalzirea populatiei in iarna 2010 – 2011.

Va rog pe toti cetatenii municipiului sa platiti facturile la energia termica, intrucat declaratia domnului Tone nu face decat sa dezbine, sa creeze animozitati in municipiu si situatii tensionate intre oameni. Nu ne dorim nici unul dintre noi sa ajungem in situatia dinainte de anul 2004, cand la fosta RAGCL banii mergeau in alte directii, iar dumneavoastra plateati iarna frigul din apartamente.

Va multumesc,

Viceprimar al municipiului Oltenita,

Cercel  Florian

Comentarii

  1. Mariana Marin spune:

    Mai exista vreo sansa sa se modifice pretul Gcal.in Oltenita?
    Facturile sunt uriase,furturile sunt frecvente,
    costurile pt.Elsaco sunt nejustificate(la unele blocuri cica monteaza sau vor monta alte repartitoare”martor”-pentru alti 8 ron-in contract nu scrie acest aspect).Suntem sfatuiti de catre cititorii repartitoarelor sa studiem Ord.343/2010(unde cica scrie ca daca nu montam repart.martor vom plati 50 % din val.facturii”cheltuieli comune”.
    STIE CINEVA SA EXPLICE CE INSEAMNA CHELTUIELI COMUNE?
    Tevile sa zicem ca trec prin casa dar cheltuielile comune ce reprezinta?Calorifere si tevi pe casa scarii si in subsol nu sunt,Gcalorimentrul se afla la intrarea in bloc(nu in subsol),Gcaloriile totale se impart la nr. unitati.
    Ce formula se aplica la calculul cheltuielilor comune?

  2. Gruianu Marian spune:

    Pai d-le Cercel, nu stiu cine dezinformeaza dar facturile emise de Termourban sunt extraordinar de mari.E posibil ca la un consum de aprox. 400 de puncte inregistrat de repartitoare costul facturii sa fie de 500 de lei?De mentionat ca asta este doar costul la caldura pentru ca de la apa calda persoana in cauza este debransata.

  3. calin iulian spune:

    [..]!hoti!furati din buzunarele oamenilor saraci!rusine!

  4. mihaela spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  5. valentina igor spune:

    si daca salariul pe o luna castigat este de 546 LEI ,sau 678 lei…de unde vrei mataluta d-le vice sa platim? D-le vice???? Pe ce planeta traiesti????

  6. Dumitrescu Cristian spune:

    Nu am nimic cu nimeni,dar adevarul este ca este mult prea exagerat pretul la gigacalorie comparativ cu alte orase…si facturile la caldura sunt o bataie de joc…nush daca exista vreo logica in ce calculeza domnii de la Termourban…dar in fine…atata timp cat nu ii verifica nimeni este de inteles…

  7. panait gheorghe spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  8. Tudor Florin spune:

    Atunci cand stiti ca lumea din oras poate suporta si plati facturile aveti tot dreptul sa cereti imperativ sa se faca si plata acestora. Mi se pare normal ca un serviciu prestat sa fie platit. Insa, la nivelul orasului Oltenita este o mare problema, nu sunt locuri de munca. Orasul e mort. In fiecare an facturile la caldura si apa calda sunt foarte, foarte mari. De ce ??? Dle vice, de ce nu faceti dvs un plan de investitii la nivel de primarie ?? Concret, de ce nu atrageti investitori ?? Va spun de ce, pt ca nu sunteti in stare. Nu stiti decat sa turnati asflat de proasta calitate si sa puneti flori. Cu astfel de investitii nu se vor crea locuri de munca. Dvs, cei de la primarie uitati un lucru esential, atata timp cat nu exista locuri de munca, populatia nu poate suporta aceste facturi imense.

  9. Edward spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  10. Edward spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  11. Velicu Marian spune:

    Va rog sa comparati preţul local de referinţă stabilit pentru anul 2011-lei/Gcal si sa-mi explicati si mie motivatia pretului din OLTENITA
    Bucureşti 124,00
    Piteşti 198,50
    Braşov 191,73
    Botoşani 183,50
    Brăila 192,00
    Cluj Napoca 165,00
    Constanţa 150,00
    Galaţi 167,44
    Craiova 194,08
    Oradea 174,71
    Ploieşti 121,92
    Suceava 185,48
    Tulcea 150,00
    Râmnicu Vâlcea 138,73

  12. adrian spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  13. tudor spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  14. sabrina anton spune:

    in loc sa se certe si sa faca ping pong cu declaratii contradictorii pe banii nostri, mai bine ar gasi o solutie la facturile uriase care au fost emise. si mai ales la magariile care le face distinsa firma ELSACO cu calculul consumului. personal am trait/o pe pielea mea. am primnit o factura de 600 lei pe un calcul gresit. iar cand am fost la Elsaco sa cer lamuriri dadeau din colt in colt si incercau sa ma convinga ca gresesc. tot pe banii mei, fiindca si acolo platesc o suma de 10,20 lei pentru citirea repartitoarelor. asadar, domnilor care sunteti in functii inalte si care dormiti linistiti fiindca nu aveti facturi de 600 lei si salariu de 700 + inca 2 copii, miscati/va fundul ala obez de pe scaune si faceti ceva pentru oameni. la un moment dat tot la ei o sa va intoarceti pentru niscaiva voturi….

  15. sabrina anton spune:

    si totusi, daca stau ine si ma gandesc, cred ca totul este o manarie. facturile astea au sume asa de mari cu un scop. majoritatea celor care au subventie si care nu/si vor plati la timp factura probabil o vor pierde. daca nu ma insel, asta era una din conditii ca sa poti avea subventia. deci , situatia asta in care au fost pusi amaratii de olteniteni e ca un ciur ce.i va cerne pe cei ce nu vor face rost de bani sa/si plateasca la timp factura…..

  16. Nutu Jean spune:

    Ce sa mai zic,mie mi a citit pe ceasurile alea de pe calorifere 0 si 0 si mi a facturat 0.93 si 0.73 si cand am intrebat de unde a zis:
    Sa facut o medie de unde a reiesit atat.
    Ce sa mai zic?am ramas fara cuvinte si mi venea sa dau cu ala care citeste de pamant.
    Si inca ceva,apa calda cine o factureaza si cine citeste apometrele,ca eu sunt in cetat tare,toata lumea factureaza,dar nimeni nu ti oate explica cum a facut un calcul prentru factura respectiva.

  17. Ionescu Lucretiu spune:

    Daca Elsaco are dreptul sa citeasca conform contractelor aproximativ 18.000 de repartitore x 4,50 lei / reaprtitor = 81.000 lei ( 810.000.000 ) lei pe luna !!!
    Oare ce face Elsaco cu banii acestia ?

  18. NU INTELEG DE CE TREBUIE SA PRIMEASCA CINEVA, ORICINE, SUBVENTIE. EU LOCUIESC LA CURTE SI NU PRIMESC SUBVENTIE PENTRU NIMIC !IN TOATA TARA ESTE CRIZA DE LOCURI DE MUNCA, AU DISTRUS SI AU FURAT TOATA INDUSTRIA SI AGRICULTURA ! TOATE PRETURILE SUNT FOARTE MARI IN COMPARATIE CU PUTEREA DE CUMPARARE, DAR NU-I NIMENI DATOR SA MUNCEASCA PENTRU A DA POMENI ALTORA ! TOATA COMPASIUNEA PENTRU TOTI OAMENII AFLATI IN DIFICULTATE FINANCIARA, MAI PUTIN PENTRU CEI CE L-AU REALES PE BASESCU ! ISI MERITA SOARTA, PACAT CA PLATIM TOTI !

  19. elena velicu spune:

    Cred ca acesta a fost si considerentul pe care s-a mers in momentul in care s-a adoptat hotararea de consiliu cu aprobarea noilor preturi- faptul ca cei care locuiesc la casa si se incalzesc cu gaze nu au nici o subventie. Eu stiu ca suntem saraci, factura mea pe luna decembrie este in valoare de 650 de lei pt un apartament de 60 mp (ca sa reducem costurile blocul nostru a hotarat sa renuntam la serviciile celor de la Elsaco- motiv pentru care platim in sistem pausal, avem caldura in toate camerele si platim cam tot atat cat restul locuitorilor din oras), cand am primit factura ma gandeam ca trebuie sa fac imprumut in banca sa o achit, dar asta nu inseamna ca ar fi corect ca unii sa primeasca ajutoare de la stat si altii nu.
    Privitor la problemele cu Ministerul lucrurile sunt clare- chiar eu am redactat cererea de chemare in judecata introdusa impotriva ministerului deoarece raspunsul lor a fost clar -„in lege spune ca autoritatile locale trebuie sa suporte cel putin 10% din costul subventiei, bugetul de stat nu a alocat mai multi bani, motiv pentru care va trebui sa suportati tot din bugetul local” – iar bugetul local nu va putea suporta niciodata sumele pentru subventii deoarece sunt imense.

  20. Mihai Ceauşu spune:

    Titlul neinspirat, de fapt situatia reala ar fi termourban vs cetatenii Oltenitei.
    De oameni care promit intr-una ar fi trebuit sa ne fi plictisit pana acum. E bine ca la alegeri uitam cine ce a facut si credem orice. E foarte usor sa spui ca nu e bine sau ca tu vei face lapte si miere; important e sa spui cum vei face acest lucru, iar aceste modalitati mai trebuie sa fie si legale.
    Pretul gigacaloriei este acelasi peste tot, diferenta o face doar subventia. Aceste subventii vin din impozitele si taxele locale, guvernul nu mai da nimic. Cum in orasul nostru nu prea mai exista agenti economici, incasarile la bugetul local sunt mici, deci subventie mica, deci pret mai mare la gigacalorie in comparatie cu alte orase. Insa, ciudat este ca factura tot este mare, cu subventia inclusa! Evident, in comparatie cu aceiasi suprafata incalzita cu lemne sau cu o centrala pe gaz.
    In Oltenita, pe langa cei care stau la bloc si beneficiaza de aceasta subventie, mai sunt persoane care stau la bloc si au centrala, mai sunt si persoanele ce locuiesc la casa. Aceste persoane sunt tot cetateni care platesc impozite si taxe catre primarie, de ce nu beneficiaza de subventie?
    Am fost si eu la Elsaco, dupa parerea mea o capusa, erau 3 doamne cu care nu te poti intelege, orice ai avea de spus ele au dreptate mereu, trebuie sa iei totul ca atare, am fost invitat sa-mi pun centrala daca nu imi convin serviciile termourban si elsaco. De citit repartitoarele mereu vine altcineva, o persoana nevinovata. Ce fac cu banii? Habar n-am, probabil campanii electorale.
    Revenind la centrala termica la bloc, costul unei asemenea „investitii” duce la 10.000ron (tras gaze, centrala, tevi, calorifere, manopera, avize). Sa spunem ca facem acest efort, la factura de gaze se mai adauga si un procent de 30-40% din costul unei facturi de incalzire in regim termourban. Specimenele care au facut legea au impresia ca doar caldura din sistem centralizat se duce la cei cu centrale individuale, invers nu.
    Pe decembrie, la 3 camere izolate, 630ron inclusiv apa calda. Am auzit ca altii au avut si mai mult de plata.

  21. IONELA DAN spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  22. Mariana Marin spune:

    Spune D.na Velicu ,ca a platit 650 ron.avand caldura in tot apartamentul.Majoritatea insa fac mare economie si platesc tot atat(fara economie se consuma sigur 1000 unitati ).Este un lucru foarte bun ca a chemat in judecata Ministerul (oare de ce nu a chemat in instanta Elsaco,preferand sa renunte la serviciile lor?).
    Termourban chiar nu putea lua autorizatie pentru citirea repartitoarelor?De ce Elsaco SRL Botosani detine monopolul acestui serviciu?S-a facut vreo licitatie?Poate citirea si verificarea se puteau face corect si cu bani mai putini.
    Aveti dreptate D.le Ionescu.Ce profit imens 81.000 ron!Zic profit pentru ca un „cititor”primeste aprox.200 ron/ luna(nu stiu salariiile celorlalte functionare).De aceea ma gandesc ca la asa salariu-asa serviciu (fara citiri = locatarul da indexurile si D.na doar le noteaza in registru,fara verificari,fara autosesizari in cazul in care repartitoarele nu functioneaza).
    Citirea G.cal de scara cine o face?Nu ar fi normal sa se faca in prezenta unui locatar?
    Normale ar trebui sa fie multe lucruri in Oltenita,dar vad ca acum justificarea pretului Gcal si a serviciilir Elsaco fac parte dintr-un „razboi politic” in care oltenitenii sunt „tinte vii „.

  23. gigi duru spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  24. „Domnul Tone Petre nu are autoritatea morala si profesionala sa solicite o demisie, avand in vedere trecutul sau infractional. Pacat ca amesteca sigla unui partid serios cu caracterul si interesele sale personale, care merg pana la a face un mare rau municipiului Oltenita, descurajand astfel investitorii importanti (voi reveni cu amanunte in acest sens)….”(FOARTE CORECT SPUS)!” CE DE TREABA PARE LIDERUL P.S.D. …SI CATA GRIJA PARE SA AIBA FATZA DE POPULATIE…VREA SA SE FACA FRATE CU DRACUL , PANA TRECE PUNTEA SI AR FI ALES LA PUTERE, DUPA CARE IMBRACA BLANA LUI ILIESCU, NUMAI IN INTERES PERSONAL…NU PUN PARTEA NIMANUI, SI CHIAR INJUR CLANUL P.D.L. , DAR NICI CU URMASHII LUI ION ILIESCU NU MA POT LAUDA, CONSHTIIZAND CAT RAU SI CAT DE MULT AU FALIMENTAT , PANA LA MAXIM ACEST MIC MUNICIPIU OLTENITZA…LOCURI DE MUNCA SA FI FOST PE LA NOI, SI NUMAI AVEAM PROBLEMA NEPLATII DATORIILOR LA TERMOURBAN , DIN PARTEA LOCALNICILOR, SI ASTFEL SI SUBVENTIILE PENTRU CALDURA AR FI FOST MAI MINORE…MAI AVEM PUTIN, SI SCAPAM SI DE ACEASTA IARNA, DAR INDIFERENT CINE AR FI LA PRIMARIE,FARA ASIGURAREA UNOR NOI INVESTITII SI NOI LOCURI DE MUNCA ZONALE,PROBLEMELE V-OR FI LA FEL, DIN LIPSA BANILOR…

  25. Vio Tudor spune:

    Nu imi amintesc sa fi auzit in ultimii ani de grupuri intregi de investitori care ar fi ,,invadat” Oltenita din cauza ofertelor sau oportunitatilor de care administatia poblica locala, sa zicem, dispune. Sa fim seriosi, nu exista in momentul de fata un plan de investitii, de realibilitare economica. Daca cineva crede asta, e naiv. Am toate atuurile sa ma indoiesc de acest lucru. Oltenita nu mai poate visa. Indifirent cine va veni ca primar, sa vina cineva care are un suflu nou si o viziune clara. Sa nu mai credem in flori, iarba si alte lucrurile de decor. (am vazut Oltenia acum plina de gheata pe strazi). Lucrurile de decor nu produc decat gaura in buget si locuri de munca 0. Actuala administratie nu poate atrage investitori externi, e mai bine cu cei interni. Nu vedeti asta ???

  26. florin tudor spune:

    Il informez pe dl Cercel ca in luna dec 2010, am platit la un apart de 2 camere, in bucuresti, 280 de lei. Acest cost il reprezinta: apa rece, canal, apa calda, caldura, sal femei de serv, energie elect scara, gunoi. Mentionez ca apart este locuit de 3 pers. PS. Se poate afisa acest comentariu draga redactie ??.

  27. sabrina anton spune:

    eu militez impotriva firmei elsaco. sa/l rugam pe domnul marius dociu sa mai faca un reportaj si sa afle dumnealui mai multe despre aceasta. sunt foarte curioasa si tare as vrea sa aflu de ce nu se ocupa termourban de citirea calorimetrelor. ei, ce ziceti domnule dociu, va riscati????

  28. Ionescu Dan Lucretiu spune:

    FEDERAŢIA ASOCIAŢIILOR DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA
    CUM SE POT ELIMINA PROBLEMELE CU REPARTITOARELE
    Simplu şi rapid:
    1. În ultima zi a lunii citiţi, scrieţi şi păstraţi cifrele de pe toate repartitoarele.
    2. Proprietarii NEMULŢUMIŢI îşi demontează singuri repartitoarele şi, fie le depozitează în debara, fie le aruncă la gunoi, ca pe orice alt produs electrocasnic de care v-aţi săturat.
    3. Proprietarul NEMULŢUMIT comunică în scris conducerii asociaţiei de proprietari decizia sa şi notifică firma (adresă scrisă prin poştă sau direct la sediul firmei) în care anunţă demontarea repartitoarelor şi renunţarea la serviciul de citire, calcul etc. precum şi data de la care relaţia contractuală nu mai este valabilă în cazul lui.
    4. Dacă sunt proprietari care nu vor să renunţe la repartitoare atunci se schimbă modul de repartizare a căldurii în asociaţie conform metodei F.A.P.R.
    5. Dacă nu mai există apartamente cu repartitoare factura de căldură se va repartiza la fel ca înainte de data montării repartitoarelor în bloc.
    6. Dacă mai există apartamente cu repartitoare factura de căldură se va repartiza conform Procedurii de repartizare a căldurii din blocurile cu repartitoare de pe http://www.fapr.ro.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Asociaţia de proprietari şi conducerea asociaţiei nu au nici o responsabilitate şi nici un fel de putere pentru această problemă întrucât serviciul este individual (prestarea s-a făcut la nivel de proprietar/apartament). Asociaţia de proprietari are atribuţii prin lege numai cu privire la proprietatea comună nu şi pentru proprietăţile individuale (în apartamente).
    Decizia unui proprietar pentru ceea ce face în interiorul apartamentului său nu poate fi înlocuită cu hotărâri ale adunării generale ori cu decizii ale comitetului executiv. Caloriferul este în proprietatea individuală a proprietarului şi nu este în sarcina asociaţiei de proprietari.
    Prin lege clauzele abuzive din contracte (de genul: contract pe 10 ani, despăgubiri etc.) nu produc efecte niciodată asupra consumatorului de servicii.
    Renunţând la repartitoare STOPAŢI degradarea şi distrugerea clădirii dvs. !

  29. Ionescu Dan Lucretiu spune:

    ADEVRUL despre modul incorect i ilegal de
    implementare a repartitoarelor în România
    Standardul românesc SR-EN 834:2002 Repartitoare de costuri ale cldurii pentru determinarea
    consumului radiatoarelor utilizate la înclzirea consumului radiatoarelor utilizate la înclzirea încperilor.
    Dispozitive alimentate cu energie electric, identic cu cel european, EN 834:1994 adoptat de Comitetul
    European de Standardizare prevd erorile repartitoarelor i cauzele erorilor:
    Pct: 2 „CONDIIA pentru utilizarea CORECT a repartitoarelor de costuri ale cldurii,
    conform acestui standard, este accea c aceste se utilizeaz înt-un sistem de înclzire care:
    – este utilizat în conformitate cu nivelul tehnic actual (a se vedea anexa A, A1).”
    Pct A1 din Anexa A Sisteme de înclzire
    „Se recomand ca sistemele de înclzire ce urmeaz a fi echipate cu repartitoare de costuri ale
    cldurii s aib urmtoarele proprieti:
    b) Un regulator central corect ajustat prevzut cu termostat cu senzor pentru o temperatur
    exterioar, trebuie utilizat pentru reglarea temperaturii turului.
    c) Sistemul de înclzire s fie REGLAT HIDRAULIC pentru a se obine DEBITE ale agentului
    termic în concordan cu parametrii de proiectare [n.n.: a instalaiei de înclzire din punctul termic
    pân la locul de consum (calorifer)].
    Not: Pentru ceea ce nu au fcut firmele de repartitoare – echilibrare hidraulic – nici R.A.D.E.T., nici
    A.N.R.S.C., nici Primria Capitalei, nici celelalte Primrii din România nu au impus întocmirea
    Proiectelor de echilibrare hidraulic pentru fiecare Punct Termic aa cum pretind cu titlu de obligativitate
    dar abuziv în situaia debranrilor individuale de la sistemul centralizat al blocului.
    Recomandrile de la punctele b) i c) au scopul de a conduce la minimizarea ERORILOR
    repartitoarelor de costuri ale cldurii.”
    Pct 3, al. 3: “Valoarea consumului este aproximativ proporional cu cldura radiat în
    intervalul de timp…”
    Pct 3, al. 4: “valoarea consumului reprezint un rezultat al msurrii INFLUENAT DE
    caracteristicile repartitorului de costuri ale cldurii, ale radiatorului, de alte cerine suplimentare, de factorii
    de incertitudine ai factorilor de evaluare i de modalitile concrete de montaj. Ca urmare, abaterile de
    msurare (ERORILE DE MSURARE) ale consumului de cldur înregistrat nu depind numai de
    repartitoarele de costuri ale cldurii. De aceea, repartitoarele de costui ale cldurii nu pot fi calibrate în
    acelai mod ca i contoarele de energie termic”
    Valoarea consumului este o valoare relativ.
    Pct. 4.1 Condiia de referin pentru un radiator este definit astfel:
    …….
    – agentul termic (debitul de ap traversând radiatorul)
    Dei ANRSC a copiat masiv din SR-EN 834: 2002, prevederile cu erorile, cauzele erorilor, factorii
    care influeneaz valoarea consumului nu apar în Anexa 3 la Ordinul 233/2004 al ANRSC, dei sunt
    prevzute în alte ordine anterioare, ale Ministerului construciilor, elaborate de specialiti. În acest fel,
    firmele care monteaz repartitoare pot înela clienii cu ajutorul ANRSC, cu privire la cauzele facturilor
    enorme la înclzire.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 1618/2001 – Specificaii tehnice privind montarea i utilizarea repartitoarelor
    pentru consumurile de cldu ale corpurilor de înclzire ST 046-01 confirm aceste condiii i erori în caz
    de înclcare a lor. Elaborat: Institutul Naional de Cercetare-Dezvoltare în Construcii i Economia
    Construciilor INCERC Bucureti. Buletinul Construciilor nr. 3/2002.
    2
    Lucrarea se adreseaz firmelor de prestri servicii energetice i decontri consumuri individuale care
    se ocup efectiv de montarea i utilizarea repartitoarelor de cheltuieli de înclzire, precum i asociaiilor de
    locatari/proprietari.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 1625/2001 – Soluii cadru pentru reabilitarea i modernizarea instalatiilor de
    înclzire din cldirile de locuit SC 006-01. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate.
    Buletinul Construciilor nr. 5/2002.
    Lucrarea se adreseaz proiectanilor, executanilor, asociaiilor de locatari i proprietari, experilor
    tehnici i furnizorilor echipamente necesare în realizarea soluiilor de reabilitare/ modernizare a cldirilor de
    locuit.
    Cap. 4
    Pct. A8 – Înlocuirea robinetelor statice existente i nefuncionale
    Scopul soluiei const în:
    – utilizarea corect de ctre consumator a robinetelor de radiator determin obinerea unor economii
    importante de energie i implicit economii în bugetul familiei.
    Corpurile de înclzire sunt echipate cu robinete cu dublu reglaj.
    Utilizate pe scar larg în strintate, în România robinetele termostatice nu sunt în prezent
    utilizate la echiparea instalaiilor de înclzire la cldiri de locuit racordate la termoficare (blocuri de
    locuit); cauza principal o constituie faptul c temperatura agentului termic livrat este sub nivelul
    cerut de condiiile climatice exterioare.
    Introducerea robinetelor cu termostat la corpurile de înclzire IMPUNE:
    – echilibrarea termic i hidraulic a instalaiei (soluia A10);
    – contorizare la nivel de bloc (A11) i/sau de apartament.
    Se menioneaz c msura de înlocuire a robinetelor cu dublu reglaj cu robinete cu termostat se
    adopt DOAR în situaiile în care sursa termic poate furniza un debit de cldur mai mare decât
    sarcina termic a consumatorului.
    Pct. A10 – Echilibrarea hidraulic i termic a instalaiilor de înclzire
    Scopul soluiei:
    – repartizarea corect a debitelor de agent termic în instalaie;
    – reducerea risipei de energie termic pentru înclzire.
    ECHILIBRAREA TERMIC i HIDRAULIC a instalaiilor de înclzire central din
    cldirile de locuit în cadrul aciunii de reabilitare a acestora este INDISPENSABIL deoarece NU SE
    POATE IMAGINA o reabilitare termic cu transformarea reelei FR reechilibrare.
    Echilibrarea integral a instalaiilor de înclzire central reprezint un proces PREALABIL
    contorizrii.
    Cauzele care provoac dezechilibrarea termic a instalaiilor de înclzire:
    1. Cauze permanente: – dezechilibrul hidraulic între debitele necesare ale corpurilor de
    înclzire i debitele reale – reprezint cauza cea mai frecvent i important a dezechilibrrii termice i
    este produs de defectele instalaiilor termice i anume:

    – consecina unei reabilitri termice (pe partea de construcie);
    – consecina monrii robinetelor cu termostat pe corpurile de înclzire.
    În prezent, aceste disfuncionaliti sunt combtute prin reglarea temperaturii i nu prin echilibrarea
    reelei.
    Avantajele echilibrrii termice printr-o bun echilibrare hidraulic a instalaiilor de înclzire
    sunt:
    – confort – dispariia apartamentelor insuficient înclzite sau prea înclzite – antrenând robinetele cu
    termostat care trebuie montate pe corpurile de înclzire;
    – echitate în repartiia costurilor de înclzire prin temperaturi nedifereniate prin diverse
    apartamente;
    – economii de energie termic i cheltuieli aferente.
    3
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 930/2002 Normativ privind proiectarea i executarea instalaiilor de înclzire
    central I 13-2002. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate. Buletinul Construciilor nr. 14-
    15/2003.
    1.2. Domeniul de aplicare al normativului este i pentru instalaii din cldiri existente, la care se
    introduc, se modernizeaz sau se transform instalaiile dup criterii funcionale, de siguran, ecologice,
    economic – energetice i – eventual – altele specifice.
    5. Instalaii interioare de înclzire central. Distribuia agentului termic
    5.1. Alegerea schemei de distribuie se face astfel încât s se asigure:

    · stabilitatea hidraulic a instalaiei, la variaii de debit ;
    5.4. Echilibrarea hidraulic a instalaiei este necesar pentru realizarea în condiii nominale a
    alimentrii tuturor aparatelor de înclzire.
    5.5. Instalaia de înclzire se regleaz atunci când condiiile de funcionare difer fa de cele
    nominale;
    Se folosesc, în acest scop, organe de reglare pentru întreaga instalaie, pentru pri din instalaie sau
    local, la consumatorii de cldur.
    5.6. Se prevede automatizarea reglrii MAI ALES când operaiunile de reglare sunt foarte
    frecvente (cazul montrii robineilor termostatici la calorifer) sau când necesit o supraveghere multipl.
    Astfel se automatizeaz reglarea debitului i temperaturii agentului termic în funcie de temperatura
    aerului exterior i interior, precum i de cea a agentului termic (a se vedea art.16.15…16.21.).
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 929/2002 Normativ pentru exploatarea instalaiilor de înclzire central I
    13/1-2002. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate. Buletinul Construciilor nr. 14-15/2003.
    8.36. Reglarea sistemului de echilibrare automat de la baza coloanei sau ramurile (reglarea
    presiunii difereniale) în cazul instalaiilor prevzute cu robinei termostatai pentru corpurile de
    înclzire se face la condiiile nominale de funcionare a instalaiei.
    8.37. Coloanele sau ramurile care alimenteaz corpurile de înclzire prevzute cu robinete
    termostate se prevd cu sisteme care limiteaz presiunea diferenial între conductele de ducere i
    întoarcere.
    CODUL CIVIL
    Codul civil este cea mai important lege dup Constituie. Nici o obligaie de plat nu poate fi stabilit
    decât cu respectarea dreptului civil.
    Art. 998
    Orice fapt a omului, care cauzeaz altuia prejudiciu, oblig pe acela din a crui greeal s-a ocazionat, al
    repara.
    Art. 999
    Omul este responsabil nu numai de prejudiciul ce a cauzat prin fapta sa, dar i de acela ce a cauzat prin
    neglijena sau prin imprudena sa. (Cod civil 998).
    Art. 1000 reglementeaz limitativ rspunderea pentru prejudiciul cauzat prin fapta altuia, neexistând
    rspunderea unui proprietar din condominium (cel care nu închide caloiferul), pentru prejudiciul
    (dezechilibrul hidraulic) cauzat prin fapta altui proprietar din condominiu (cel care se debraneaz sau
    închide robinetul termostatic la calorifer).
    Ordin M.T.C.T. nr. 941/2002 – Ghid privind determinarea suprafeei echivalente termic a
    corpurilor de înclzire GP 067-02. Elaborat: INCERC. Buletinul Construciilor nr. 2/2003.
    Ghidul prevede principalele modele i tipuri de corpuri de înclzire utilizate în cldiri de locuit,
    social-administrative i similare acestora în România i stabilete mrimea suprafeei echivalente termic a
    acestora. Este vorba de radiatoare din font, oel i aluminiu, convectoare, fabricate în România i
    strintate.
    4
    STAS 7364-86
    Elemente de radiator din font, cu coloane libere de seciune circular. Dimensiuni.
    Exemplu de radiator folosit pe scara larg în România, produs de Feroemail Ploieti.
    Tabelul 2 al pct. 2 din STAS prevede puterea termic nominal exprimat în wai i kilocalorii/or
    per element radiator.
    Important: 1 Gcal = 106 kcal = 1,163 MWh (echivalente.ro)
    Directiva 80/181/CEE privind apropierea legislaiilor statelor membre referitoare la unitile de
    msur
    Preambul: întrucât unitile de msur sunt eseniale în utilizarea tuturor mijloacelor de msurare,
    pentru a exprima msurrile sau pentru exprimarea oricrei indicaii de mrime; întrucât unitile de
    msur sunt utilizate în cele mai multe domenii de activitate uman; întrucât este necesar s se asigure cea
    mai bun claritate posibil în utilizarea lor; întrucât este necesar s se reglementeze utilizarea lor în
    interiorul Comunitii în scopuri economice, de sntate public, de siguran public sau în scopuri
    administrative;
    întrucât unitile de msur fac obiectul rezoluiilor internaionale adoptate de Conferina
    General de Msuri i Greuti (CGPM) constituit prin Convenia Metrului semnat la Paris pe 20 mai
    1875, la care toate statele membre ader; întrucât în urma acestor rezoluii s-a elaborat „Sistemul
    Internaional de Uniti” (SI);
    Pct.1.2.3. din Anexa la Directiv –Uniti i derivate care au denumiri i simboluri speciale
    prevede: Putere, flux energetic | watt | W | J·s-1 | m2·kg·s-3 | (unitate de msur pentru puterea termic a
    caloriferului).
    H.G.R. nr. 755/2004 privind unitile de msur legale preia acestea.
    Este interzis folosirea a altceva decât uniti de msur legale. Acest aspect este foarte
    important, întrucât firmele care monteaz repartitoare ”msoar” consumul de cldur în aa-zisele ” uniti”
    (indicaii ADIMENSIONALE ale repartitorului, conform pct. 3, al. 5 din SR-EN 834). Faptul c firma
    împarte totalul consumului de cldur în apartamentele în care s-au montat repartitoare, în funcie de cifrele
    afiate de acestea, nu confer acelor indicaii statutul de uniti de msur.
    Este o diferen esenial între a împri o cantitate de cldur la nite cifre i a converti o unitate
    de msur a energiei în alt unitate de msur a energiei.
    Nu este posibil folosirea indicaiilor afiate de un repartitor pentru a stabili consumul de cldur
    într-un alt apartament, unde nu sunt montate repartitoare. Este deasemenea imposibil pentru firm s
    converteasc totalul gigacaloriilor înregistrate pe contorul de bloc în “total uniti” cum în mod fals e trecut
    pe facturile firmelor.
    Directiva 2004/22/CE privind mijloacele de msurare
    Preambul (2) Instrumentele care realizeaz msurtori corecte i care au trasabilitate pot fi utilizate
    la diverse operaii de msurare. Operaiile de msurare care rspund unor considerente de natura interesului
    public, sntii publice, ordinii i siguranei publice, proteciei mediului i a consumatorului, colectrii
    taxelor i impozitelor i corectitudinii tranzaciilor comerciale, care influeneaz, direct i indirect, în
    multe moduri, viaa cotidian a cetenilor, pot impune utilizarea de mijloace de msurare verificate
    legal.
    Anexa MI-004 prevede Contoarele de enegie termic. Repartitorul de costuri nu e prevzut în
    anexele Directivei ca mijloc de msurare.
    Standardul românesc SR EN 1434-1:2007 Contoare de energie termic. Partea 1: Prevederi
    generale, identic cu cel european, EN 1434-1:2007
    Pct. 1. Contorul de energie termic indic cantitatea de cldur în uniti de msur legale.
    5
    Pct. 3.5.2. Traductor de debit – Subansamblu prin care curge agentul termic, fie la intrarea, fie la
    iesirea unui circuit de schimb termic, i care emite un semnal, care este o funcie de volum sau de mas sau
    de debit masic sau volumic.
    Este foarte important distincia dintre repartitor i contor, întrucât doar contorul este aparat de
    msur. Inclusiv ordinea etapelor în care se poate face defalcarea costurilor de înclzire depinde de tipul
    de aparat montat în apartamente.
    În situaia în care în bloc sunt i apartamente dotate cu repartitoare, întâi se scade, din totalul
    înregistrat de contorul de bloc, consumul în spaiile unde nu exist repartitoare (apartamente, instalaia
    comun – calorifere de pe scri, usctorii, evi), iar restul final al consumului, reprezint totalul consumul
    individual din apartamentele unde sunt montate repartitoare, care se împarte acelor proprietari. Aceast
    unic ordine în aflarea costurilor de înclzire este dat tocmai de modul indirect de determinare a
    costurilor cu ajutorul repartitoarelor (SR-EN 834: 2002).
    Dac în apartamente sunt montate contoare, ordinea este invers.
    Exitena traductorului de debit explic erorile de calcul. Contorul de bloc va înregistra
    SURPLUSUL de DEBIT al agentului termic peste cel prevzut în parametrii de proiectare, în cazul
    dezechilibrului hidraulic.
    Directiva nr. 2006/32/CE privind eficiena energetic la utilizatorii finali i serviciile energetice.
    Pct. (29) din Preambul
    Pentru a permite consumatorilor finali s ia decizii în cunotin de cauz cu privire la
    consumul individual de energie, ar trebui s li se ofere o cantitate rezonabil de informaii despre
    acesta, precum i alte informaii relevante, cum ar fi informaii privind msurile disponibile pentru
    îmbuntirea eficienei energetice, profiluri comparative ale consumatorilor finali sau specificaii
    tehnice obiective pentru echipamentele care consum energie, printre care pot se pot numra
    echipamente ce au la baz conceptul „Factorul patru” sau echipamente similare. Se reamintete c unele
    dintre aceste informaii valoroase ar fi trebuit deja s fie puse la dispoziia consumatorilor finali în
    temeiul articolului 3 alineatul (6) din Directiva 2003/54/CE. În plus, consumatorii ar trebui s fie
    încurajai în mod activ s îi verifice în mod regulat propriile indicaii ale contoarelor.
    Articolul 13 – Contorizarea i facturarea detaliat a consumului de energie
    (1) Statele membre garanteaz c, în msura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil
    din punct de vedere financiar i proporional în raport cu economiile de energie poteniale, consumatorii
    finali de electricitate, gaze naturale, servicii de înclzire i/sau rcire i ap cald menajer urban
    centralizat sunt dotai cu contoare individuale la preuri competitive, care reflect exact consumul real de
    energie al consumatorilor finali i care furnizeaz informaii despre timpul efectiv de utilizare.

    (2) Statele membre asigur c, dup caz, facturarea realizat de distribuitorii de energie, operatorii
    sistemului de distribuie i societile de vânzare cu amnuntul a energiei are la baz consumul de energie
    real i este prezentat în termeni clari i uor de îneles. Informaii adecvate sunt puse la dispoziie
    împreun cu factura pentru a oferi consumatorilor finali o perspectiv cuprinztoare asupra costurilor
    curente ale energiei. Facturarea pe baza consumului real se efectueaz suficient de des pentru a permite
    consumatorilor s îi regleze propriul consum de energie.
    (3) Statele membre asigur c, dup caz, urmtoarele informaii sunt puse la dispoziia
    consumatorilor finali, într-o form clar i uor de îneles, de ctre distribuitorii de energie, operatorii
    sistemului de distribuie sau societile de vânzare cu amnuntul a energiei prin intermediul facturilor, a
    contractelor, a tranzaciilor i/sau a chitanelor emise în staiile de distribuie sau al documentelor care
    le însoesc:
    (a) preurile reale curente i consumul real de energie;
    (b) comparaii între consumul curent de energie al consumatorului final i consumul pe aceeai
    perioad a anului anterior, preferabil sub form grafic;
    6
    (c) ori de câte ori este posibil i util, comparaii cu un utilizator mediu de energie normalizat sau
    etalonat, din aceeai categorie de consum;
    (d) informaii de contact pentru organizaiile consumatorilor, ageniile pentru energie sau
    organisme similare, inclusiv adrese de site-uri web, de unde se pot obine informaii privind msurile
    disponibile de îmbuntire a energiei, profiluri comparative ale utilizatorilor finali i/sau specificaii
    tehnice obiective pentru echipamentul de utilizare a energiei.
    Firmele care monteaz repartitoare pretind c folosesc programe de calcul ” secrete” , metode de
    calcul ”secrete”, uniti de msur ” secrete” .
    Suspect i ilegal pentru ANRSC este utilizarea unor STANDARDE DUBLE privind stabilirea i
    facturarea consumurilor de energie termicã pentru utilizatori, de ctre furnizorii de energie termic sau
    firmele care monteaz repartitoare.
    Astfel, pentru furnizori, în Seciunea a 5-a din Anexa la Ordinul ANRSC nr. 91/2007 pentru
    aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã, se prevede un
    cuprins-cadru al procedurii proprii de stabilire si facturare a consumurilor de energie termicã pentru
    utilizatori. Art, 293, al. (5): Capitolul V „Etape de stabilire a consumurilor de energie termicã si
    emiterea facturilor”, lit. c) „Stabilirea consumurilor de energie termicã”, lit. d) „Defalcarea consumurilor
    pe utilizatori” i lit. i) „Anexe” stabilesc ” În cazul în care furnizorul utilizeazã un program de calcul,
    schema logicã a acestuia va fi inclusã într-o anexã la procedurã;”
    În cazul firmelor care monteaz repartitoare nu se prevd un cuprins-cadru al procedurii proprii
    de stabilire si facturare a consumurilor de energie termicã pentru utilizatori i nici prezentarea schemei
    logice în cazul în care furnizorul utilizeazã un program de calcul, pentru a asigura transparena stabilirii
    costurilor. ANRSC protejeaz astfel practicile infracionale ale firmelor, de falsificare a costurilor de
    înclzire, dup bunul lor plac, în funcie de interesele lor.
    Directiva 93/76/CEE de limitare a emisiilor de bioxid de carbon prin îmbuntirea eficienei
    energetice (SAVE)
    Articolul 3
    Statele membre elaboreaz i pun în aplicare programe pentru facturarea costurilor de înclzire,
    climatizare i ap cald, în proporie corespunztoare, pe baza consumului real. Aceste programe permit
    împrirea costurilor acestor servicii între utilizatorii întregii cldiri sau a unei pri a acesteia pe baza
    cantitii exacte de cldur, ap rece i cald consumate de fiecare ocupant.
    Legea nr. 24/2000, republicat, privind normele de tehnic legislativ pentru elaborarea actelor
    normative, obligatorii i pt ANRSC – art. 20 Activitatea de documentare i analiz tiinific,
    obligatorie i pt. ANRSC
    Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcii prevede:
    Art. 1 Calitatea construciilor este rezultanta totalitii performantelor de comportare a acestora în
    exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga durata de existent, a exigenelor utilizatorilor i
    colectivitilor.
    Exigenele privind calitatea instalaiilor i a echipamentelor tehnologice de producie se stabilesc i
    se realizeaz pe baza de reglementri specifice fiecrui domeniu de activitate.
    H.G.R. nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementri tehnice, art.
    1, din Anexa 1: Activitatea de reglementare în construcii, urbanism, amenajarea teritoriului i habitat
    constituie o component a activitii de cercetare-dezvoltare în domeniile menionate, care valorifica
    rezultatele acesteia, cuprinzând elaborarea de reglementri tehnice i efectuarea unor activiti specifice.
    NOTE:
    7

  30. Ionescu Dan Lucretiu spune:

    FEDERAIA ASOCIAIILOR DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA
    PROBLEMELE CREATE DE REPARTITOARE
    În România sistemul repartitoarelor s-a aplicat foarte prost prin înclcarea tuturor regulilor de baz
    foarte muli oameni fiind nemulumii. Dovada nemulumirilor o reprezint urmtoarele probleme create în
    blocurile în care s-au montat aceste repartitoare:
    1. Persoanele care s-au înclzit, chiar i numai parial, pltesc mai mult ca înainte de montarea
    repartitoarelor. Cele mai afectate sunt familiile cu copii.
    Ex.: întreinere luna ianuarie 2010 pentru un ap. 2 camere i 3 persoane (2 aduli i 1 copil) în Bucureti.
    Bloc fr repartitoare
    înclzit non-stop
    Bloc cu repartitoare
    apartament înclzit
    Bloc cu repartitoare
    apartament neînclzit
    max. 320 lei 650 lei 200
    2. Foarte muli oameni pe fondul scumpirilor din România crezând c acelai lucru se întâmpl i cu
    cldura pltesc cu ochii închii sume de bani care sunt mult mai mari decât suma normal pentru blocul în
    care locuiesc.
    3. Multe dintre persoanele care nu se înclzesc cu caloriferele se înclzesc cu aragazul i beneficiaz gratis
    de cldura vecinilor datorit transferului termic prin perei. Factura de gaze crete foarte mult pe timp de
    iarn i diferena nu este pltit de ctre cei care folosesc aragazul pe post de calorifer ci la comun de toi
    locuitorii din bloc. Crete întreinerea nejustificat pentru persoanele care se înclzesc normal cu calorifere.
    Ex.: costul gazului metan de la buctrii pentru luna ianuarie 2010 pentru un ap. 2 camere i 3 persoane.
    Bloc fr
    repartitoare
    Bloc cu repartitoare
    apartament înclzit cu caloriferul
    Bloc cu repartitoare
    apartament neînclzit cu caloriferul dar
    parial înclzit cu aragazul
    30 lei 65 lei 65 lei
    4. Datorit înclzirii pariale i neuniforme a cldirii nu se asigur o temperatur permanent de minim 18
    grade Celsius necesar conservrii cldirii pe timp de iarn ceea ce a condus la apariia mucegaiului i
    igrasiei la îmbinri i la structura de rezisten aspect greu i foarte scump de reparat. Vinovaii de situaie
    vor refuza s plteasc ceea ce au stricat sarcina czând iari nejustificat i pe umerii celorlali proprietari.
    5. Dup montarea repartitoarelor a sczut gradul de confort al apartamentelor de la ultimele etaje.
    Proprietarii acestor apartamente chiar dac vor s aib 20-22 gr. Celsius nu pot avea mai mult de 19 gr.
    Celsius. Iar costurile sunt mai mari decât atunci când aveau confort.
    6. S-a compromis conceptul de reabilitare termic întrucât reabilitarea termic se face pentru blocuri
    înclzite în scopul pstrrii cldurii în interior. Reabilitarea termic nu este ca o hain în plus la frig. Astfel
    pierd toi proprietarii precum i primriile care cheltuiesc banii publici pentru nimic.
    7. Se falimenteaz sistemul centralizat de termoficare pericolul major pentru populaie fiind rmânerea
    peste noapte fr cldur i fr ap cald. S-a întâmplat deja în multe orae ale României.
    8. Au loc îmbolnviri în mas ale persoanelor care stau în frig în cas sau se înclzesc cu aragazul de tipul:
    astm, bronit, congestie pulmonar, rceal. Costuri suplimentare pentru cei în cauz.
    9. S-au creat categorii sociale în litigiu: pe de o parte pensionarii care au luat decizia s stea în frig pentru
    aa zise “economii de moment” iar pe de alt parte familiile active cu copii care vor s triasc în condiii
    civilizate de confort i la pre corect.
    10. Se compromite rolul asociaiei de proprietari stabilit prin lege special ca obligaie pentru conservarea,
    repararea i modernizarea proprietii comune.
    11. A crescut gradul de corupie în rândul persoanelor care trebuie s aib grij de proprietari i de
    proprietate.
    12. Costul serviciilor de citire, calcul etc. este foarte mare comparativ cu calitatea serviciului care este foarte proasta

  31. Dan Zorzor spune:

    genul asta de tactici se folosesc mult la puscarie (domnul Tone stie…!), adica „arunca duma, si lasa lumea sa traga ce concluzie crede”, sau metoda „porti intredeschise”, folosita des de serviciile de informatii-contrainformatii.
    Vine unu’ si zbiara ca e scump, ca se fura, jos primaru’! Pai matale, domnu’ Tone, in ce calitate ceri o demisie? ca esti reprezentantu’ partidului de opozitie? Da’ vin eu si intreb…dumneata ce-ai face sa scazi pretul la gigacalorie? iti spun eu: NIMIC. NU AI CE FACE, ca asta e pretul, iar subventia e standard, nu te targuiesti dumneata cu guvernu’ in mod particular „domne, sa vezi, eu sunt Tone, de la Oltenita, ma stii…orasu’ mic…cetateni cu venituri modeste…hai domne, dau si io o spaguta, ca sa fie bine”…nu, domnu’ Tone, nu merge, si dumneata stii ca nu merge, da’ vii si arunci o duma, si lasi „fraierii” (a se citi ghilimelele) sa se certe.
    spre sfarsit, sa nu obosesc cititorii articolului cu un comentariu prea lung, imi doresc sa castige PSD alegerile locale (ar fi un dezastru, dupa atatia ani de stat pe bara, in opozitie, vor fura ca in codru, sa-si revina), si sa vedem atunci, dumneata, marele deontolog si profesionist, guru al eticii profesionale, CE VEI FACE?

  32. Stefan Mihai spune:

    Va certati degeaba. Solutia exista in Oltenita din 2000 cind s-au instalat repartitoarele.Pentru a impaca pe Tone cu Cercel nu ramine decit a solicita solutia (bani sunt foarte multi). Multe orase au aplicat-o din 1996.

  33. Elena Nan spune:

    Cauta in Legislatie
    Acasa – Legislatie – Legislatie Comerciala

    Categorie Legislatie Comerciala
    Vizualizari (8805) Top
    Comentarii (0) Top
    Publicare pe site 20 Mar 2009

    Legea nr. 193/2000 (republicata), privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori

    Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 305 din 18/04/2008

    CAPITOLUL I
    Dispozitii generale

    Art. 1. – (1) Orice contract incheiat intre comercianti si consumatori pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate.

    (2) In caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate in favoarea consumatorului.

    (3) Se interzice comerciantilor stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii.

    Art. 2. – (1) Prin consumator se intelege orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii, care, in temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actioneaza in scopuri din afara activitatii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale.

    (2) Prin comerciant se intelege orice persoana fizica sau juridica autorizata, care, in temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actioneaza in cadrul activitatii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoana care actioneaza in acelasi scop in numele sau pe seama acesteia.

    Art. 3. – (1) Prevederile prezentei legi se aplica si bonurilor de comanda sau bonurilor de livrare, biletelor, tichetelor si altora asemenea care contin stipulari sau referiri la conditii generale prestabilite.

    (2) Clauzele contractuale prevazute in temeiul altor acte normative in vigoare nu sunt supuse dispozitiilor prezentei legi.

    CAPITOLUL II
    Drepturile si obligatiile partilor contractante

    Art. 4. – (1) O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.

    (2) O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.

    (3) Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze a fost negociata direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor prezentei legi pentru restul contractului, in cazul in care o evaluare globala a contractului evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Daca un comerciant pretinde ca o clauza standard preformulata a fost negociata direct cu consumatorul, este de datoria lui sa prezinte probe in acest sens.

    (4) Lista cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezenta lege reda, cu titlu de exemplu, clauzele considerate ca fiind abuzive.

    (5) Fara a incalca prevederile prezentei legi, natura abuziva a unei clauze contractuale se evalueaza in functie de:

    a) natura produselor sau a serviciilor care fac obiectul contractului la momentul incheierii acestuia;

    b) toti factorii care au determinat incheierea contractului;

    c) alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta depinde.

    (6) Evaluarea naturii abuzive a clauzelor nu se asociaza nici cu definirea obiectului principal al contractului, nici cu calitatea de a satisface cerintele de pret si de plata, pe de o parte, nici cu produsele si serviciile oferite in schimb, pe de alta parte, in masura in care aceste clauze sunt exprimate intr-un limbaj usor inteligibil.

    Art. 5. – In cazul contractelor standard preformulate, comerciantul are obligatia sa remita, la cerere, oricarei persoane interesate un exemplar din contractul pe care il propune.

    Art. 6. – Clauzele abuzive cuprinse in contract si constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce efecte asupra consumatorului, iar contractul se va derula in continuare, cu acordul consumatorului, numai daca dupa eliminarea acestora mai poate continua.

    Art. 7. – In masura in care contractul nu isi mai poate produce efectele dupa inlaturarea clauzelor considerate abuzive, consumatorul este indreptatit sa ceara rezilierea contractului, putand solicita, dupa caz, si daune-interese .

    CAPITOLUL III
    Organele abilitate pentru constatarea contraventiilor
    si solutionarea litigiilor

    Art. 8. – Controlul respectarii dispozitiilor prezentei legi se face de reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor.

    Art. 9. – Organele de control efectueaza verificari la sesizarea persoanelor prejudiciate prevazute la art. 2 alin. (1) sau din oficiu .

    Art. 10. – Comerciantii au obligatia de a prezenta organelor de control, in original, contractele incheiate cu consumatorii.

    Art. 11. – Organele de control abilitate incheie proceseverbale prin care se consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor facute, precum si articolele din lege incalcate de comerciant.

    Art. 12. – Procesul-verbal se transmite, dupa caz, la judecatoria in a carei raza teritoriala s-a savarsit fapta sau in a carei raza teritoriala contravenientul isi are domiciliul sau, dupa caz, sediul .

    Art. 13. – (1) Instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, aplica sanctiunea contraventionala conform art. 16 si dispune, sub sanctiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale, in masura in care contractul ramane in fiinta, sau desfiintarea acelui contract, cu daune-interese, dupa caz.

    (2) In caz contrar, instanta va anula procesul-verbal intocmit.

    Art. 14. – Consumatorii prejudiciati prin contracte incheiate cu incalcarea prevederilor prezentei legi au dreptul de a se adresa organelor judecatoresti in conformitate cu prevederile Codului civil si ale Codului de procedura civila.

    Art. 15. – In cazul in care partile contractante aleg ca lege aplicabila contractului legea unui stat care nu face parte din Uniunea Europeana, iar contractul are o stransa legatura cu teritoriul Romaniei sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene si in cazul in care prezenta lege are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urma.

  34. Elena Nan spune:

    Ma intreb ce contracte incheiate cu consumatorii pot prezenta ELSACO sau TERMOURBANUL Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor?!
    Se emit facturi fara a exista o baza legala,un contract incheiat intre cele doua parti:prestatorul de servicii si consumator.
    In aceasta situatie, prestatorul de servicii nu isi poate recupera banii pentru serviciul prestat, deoarece nu exista un contract semnat de ambele parti.

  35. Madalina spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)