Campanie de verificare a repartitoarelor de costuri lansata la Olteniţa

Conducerile Primăriei, El Saco şi Termourban Olteniţa au lansat o campanie de verificare a repartitoarelor de costuri în apartamentele şi garsonierele din municipiu. Sesizările primite dar şi plângerile olteniţenilor la audienţe cu privire la repartizarea costurilor la energia termică au fost luate în calcul. Astfel, după o întâlnire între cei trei reprezentanţi, s-a ajuns la concluzia că e nevoie de o cercetare. Sesitările trebuie analizate de reprezentanţii celor trei instituţii aflate în sistemul creat pentru asigurarea încălzirii apartementelor şi garsonierelor din Olteniţa. Astfel, s-a decis formarea unor echipe de specialişti, care vor verifica repartitoarele din blocurile ai căror locatari au făcut sesizările.

Potrivit viceprimarului municipiului Olteniţa, Florian Cercel, repartitoarele de costuri sunt nişte dispositive electronice care citesc diferenţele de temperatură dintre calorifer şi interiorul camerei, memorând această stare pe o perioadă de câţiva ani.

Echipele de specialişti au pornit campania de verificare începând de ieri. Specialiştii vor citi memoria dispozitivelor, analizând dacă ele au funcţionat correct în ultima perioadă.

Pentru corectitudinea analizelor, toţi cetăţenii sunt rugaţi să permită accesul specialiştilor la aceste repartitoare.

Viceprimarul Florian Cercel mai spune că rezultatele se vor anunţa după o săptămână prin diverse mijloace de informare. De asemenea, se vor organiza întâlniri cu locatarii blocurilor care au sesizat neregulile.

Deja campania de control a început. Să vedem şi rezultatele.

Comentarii

  1. Dan spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  2. MARIANA MARIN spune:

    DE CE SE VERIFICA DOAR BLOCURILE CU SESIZARI?CREDETI CA LA CELELALTE BLOCURI SITUATIA ESTE BUNA?FACTURILE SUNT CORECTE?
    SA SE ANUNTE SI ECHILIBRARILE HIDRAULICE ,NUMARUL DE REPARTITOARE,TEVI,CONTROLATE DE ACESTE” ECHIPE DE SPECIALISTI”(STIUT FIIND CA ELSACO ARE UN SINGUR MUNCITOR , CARE ASIGURA BUNA FUNCTIONARE A CELOR 18.000 DE REPARTITOARE).

  3. clau spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  4. vladimirescu vlad spune:

    Atata timp cat nu se tine cont de caonsumul real din apartamente degeaba declanseaza acest nene cercel, care habar nu are, aceasta campanie. Dlor, socoteala se face asa: 1.- se tine cont de integratorul de la scara, de citirea lui, de consumul care il indica.
    2. acest consum se innulteste cu val gkal, de unde rezulta o val totala pe scara resprectiva. 3. aceasta val se imparte la numarul total de unitati adunate din fiecare apart. deci de aici rezulta un pret pe unitate. va rog verificati. sau cereti modalitatea de calcul. Sau e posibil sa se umfle citirile pt ca primaria sa incaseze subventii.

  5. Costin spune:

    editat de admin – va rugam sa completati asa cum se cere in campurile obligatorii (nume si prenume REAL + numar telefon REAL)

  6. sabrina anton spune:

    personal cred ca elsaco este o firma de imbogatit pe cine stie cine, care oricum nu aduce niciun beneficiu oamenilor. e evident. banii pe care ii platim lunar pentru citirea repartitoarelor ar putea ajunge in buzunarul termourbanului si ar putea fi reinvestiti in infrastuctura. cu banii astia ar putea fi ajutati oamenii sa/si repare instalatiile sau orice altceva. nu pot sa inteleg, de ce nu pitem fi contorizati de termourban? in plus, am observat ca raportul pret unitate/gigacalorie se schimba de la luna la luna si difera de la bloc la bloc. de exemplu, luna trecuta, la mine in bloc, o unitate insemna 0.0013, in timp ce luna aceasta este 0.0029, ceea ce inseamna costuri mai mari. am mai vazut factura altcuiva unde era chiar si 0.0044! cine stabileste oare acest raport?

  7. Penu Claudiu Stefan spune:

    Asa e foarte bine ca ii verifica pt ca nu este posibil ca fara sa am caldura si fara tevi in casa , in bloc fiind debransati 6 ap din 15 sa platesc parti comunte 140 de lei eu cred ca este foarte mult …dar cred ca cei care fura nu vor deschide usa ..la mine la M10 nici nu sau pus bine afisele ca cineva a avut grija sa le rupa

  8. Penu Claudiu Stefan spune:

    Vladimirescu Vlad …pe ei nu ii intereseaza ce punctaj ai in casa pt ca nu toti deschid usa sa citeasca aia de la elsaco deci restul care nu iese la calcul de la ala general il imparte la toata lumea…oricum ii dam in judecata pt ca legea 296 din 2004 privind Codul Consumului mai exact conform Art.11 Orice vanzare fortata este interzisa. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu catre o persoana se face numai in baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
    Adica nimeni nu va poate vinde ceva cu forta si pe cale de consecinta nici regia de termoficare nu va poate vinde ceva forta si obliga sa platiti daca nu ati cerut acest lucru !
    Refuzati sa va mai lasati inselati !

  9. Mihai Ceauşu spune:

    Degeaba verifica in casa daca toate pierderile (si furturile) sunt impartite „frateste” la partile comune.

  10. adriana radu spune:

    Degeaba o sa se faca si aceste verificari ca tot ca ei va iesi,multumesc lui Dumnezeu ca am scapat de aceste repartitoare care ma scoatea din sarite, si daca faceam o cafea la bucatarie si sesiza caldura imi inregistra puncte, in sufragerie vara imi bate toata ziua soarele acesta imi inregistra cam 40-50 de puncte pe vara,de cate ori veneau si imi citeau repartitoarele si faceam sesizare dadeau din umeri.Cand am pus centrala si m-am debransat de la caldura am facut cerere in februarie anul trecut si in aprilie cei de la elsaco au pus afis la bloc printre care eram si eu restanta la ei ca nu am platit citirea repartitoarelor binenteles ca am mers la ei le-am facut reclamatie pana la cei de sus dar degeaba niste nesimtiti nici cel putin nu se deranjasera sa ne scoata din calculator,stiu ca nu au toti oamenii posibilitati sa isi monteze centrale termice dar eu luna aceasta am platit 180 de ron si am stat la caldura toata casa (apa calda la discretie si gaze la aragaz)fara sa mai fac economia care o faceam cu acele repartitore la fel si cu apa rece nu avem pierderi in subsol dar de fiecare data in facturi ne baga pierderi pt ca niciodata nu se citeste apometrul general cu ceea ce gasesc in apartamente de ex; daca vin azi si ne citesc apa rece la cel general vin poimaine si asa niciodata nu o sa fim cum trebuie pt ca omul in 2 zile consuma dar asta este situatia si platim ca fraierii ceea ce vor ei.

  11. MIOARA CIRMACIU spune:

    Bun!
    Au verificat ce?
    Au venit intai cei de la ELSCACO si la mine nu au mai verificat nimic,(pentru ca anul acesta am renuntat la serviciile lor ca m-am saturat sa tot fim furati)pentru ca asa le-a dat ordin d-na director Tache Florentina,la cei care sunt necontorizati anul acesta nu-i mai verifica.De ce?Poate am furat in anii precedenti cand am fost contorizati ca si asa cei de la Elsaco nu-si faceau treaba , asa cum nu o fac nici anul asta.
    Sunt apartamente la mine in bloc anul acesta ce nu au incheiat constract cu ELSASCO, ca si mine si li se trece puncte din oficiu.
    Care este baza legala?
    In blocul nostru nu sunt 80% contracte incheiate cu ELSACO,si atunci ar tebui toata lumea sa fie la necontorizati.
    Cum face ELSACO repartizarea la tevi si consumul comun? Dupa ureche,nu?
    Am centralizatorul lunilor noiembrie si decembrie si te ia durerea de cap sa vezi ce anomalii sunt.
    De ce nu au verificat macar consumul anului precedent sa puncteze cu fisa fiecarui apartament sa vada daca corespund punctele de la sfarsitul anului trecut cu ce este inregistrat in fisa fiecarui apartament.
    Apoi la jumatate de ora dupa cei de la ELSACO au venit cei de la TERMOURBAN , au masurat caloriferele,au notat cati elementi au fiecare, au notat din ce este teava ce transporta agentul termic. Ce vor face cu aceste masuratori.ca nu au nici o relevanta.Pentru ca tot furati vom fi.
    De ce? Pentru ca sunt vecini care nu dau drumul la usa pentru verificare, pentru citire sau aduc ei citirile dupa bunul plac, 15 puncte, 50 de punte pentru o luna de iarna ( ceea ce este imposibil) mai ales cand afara sunt temperaturi cu „-„.
    Se lucreaza cu picioarele pe banii nostri.

  12. Omet Larisa spune:

    Subscriu celor aratate mai sus de d-na Mioara Carmaciu,dar mai am de facut unele precizari.Locuiesc in acelasi bloc cu familia Carmaciu,dar la scari diferite.Anul trecut sotul meu a facut reclamatii verbale catre Termourban vis-a-vis de diferentele mari de puncte ce apareau intre repartitoarele unor apartamente si altele,deoarece frapa numarul mic de puncte consumate de unii locatari in timpul unor luni foarte geroase(au fost si nopti cu minus 27 grade celsius).Pentru ca vorba zboara,iar scrisul ramane si cei de la Termourban nu au facut nimic in acest sens,in noiembrie 2010 am facut o sesizare scrisa. In 5 februarie a.c.,au venit sa verifice,dupa ce au pus un afis prealabil,care unora le-ar fi putut sugera ceva de genul „nu deschideti ca v-am prins”.Au venit doi tipi de la Elsaco si doi de la Termourban.Cei de la Elsaco au verificat numarul de puncte de pe repartitoare.Si acum, pentru mine personal,am cateva intrebari pentru doamna directoare de la Elsaco:de unde imi apare consum pe repartitoare in facturile de caldura daca eu nu am incheiat contract cu Elsaco?Si daca eu vreau sa platesc la pausal de ce mi-ati verificat consumul de anul acesta afisat pe repartitoare?Pe mine(si nu doar pe mine) ma interesa cel de anii trecuti,de la mine din apartament si de la vecinii mei,ca sa mi se certifice daca cineva a furat sau nu.Ati facut o centralizare a datelor din anii precedenti?NU. Ce se intampla cu cei care nu au deschis usile?Cine ne garanteaza ca nu vor fura si anul acesta?La mine pe scara,la apartamentul 3,doamna nu deschide niciodata usa,de foarte mult timp, pentru indexul la apometre.Dumneaei apare debransata de la caldura ,dar nu pare sa aiba probleme cu frigul (geamurile nu au fost niciodata inghetate sau aburite )-faceti proba si opriti caldura de la calorifere ca sa vedeti ce se intampla cu ele.Si sigur nu are caldura ?Si sigur e debransata?Stiu ca sunt rea si carcotasa ,dar m-am saturat sa platesc ce fura altii. Domnii de la Termourban au verificat lungimile,latimile,inaltimile caloriferelor,grosimea tevilor,indexul la apometrele de apa calda,dar au uitat sa verifice si daca ele inregistreaza cand curge apa. Si uite asa se fac „verificarile”:repede,fara nici un rost si fara nici un rezultat corect si concret. Dar, pentru ca omul cat traieste invata,cred ca pentru la iarna viitoare m-am desteptat:voi face ca vecinii mei.Fac contract de citit repartitoarele cu Elsaco si nu deschid usa cand vin sa le citeasca.Le duc eu .Si trec si cate puncte vreau.Cred ca pentru o luna e destul 100 de puncte la un apartament cu 3 camere.Sau e prea mult? Mai studiez pana atunci. Scuze pentru cinism,dar e prea mult pentru mine ca unii sa plateasca si altii sa fure,unii sa fie corecti si altii nesimtiti. Domnilor de la Termourban si de la Elsaco:faceti vizite fara anunt prealabil la toti locatarii!Nu tineti cont ca suntem vipuri sau oameni obisnuiti,bransati sau debransati,saraci sau bogati!Toti suntem oameni si toti muncim pe bani.Faceti controale corecte ,nu in fuga si doar de ochii lumii,caci nu ne incalzeste cu nimic ca va vedem la usa,daca nu rezolvati nimic! Haideti sa invatam sa fim corecti si sa nu ne mai batem joc unii de altii! Si,pentru ca traim in Romania,tara tuturor posibilitatilor,vor trece decenii, probabil ,pana cand vom invata sa fim civilizati si sa ne respectam reciproc.Poate copiii nostri,daca vom sti sa-i educam,vor fi asa cum imi doresc eu sa fim toti. Sa auzim de bine…………..

  13. Mihai Ceauşu spune:

    Cred ca e la fel de important cate calorifere si cat timp functioneaza acestea sau daca apartamentul e izolat termic, decat sa ne comparam cu vecinii. Multi dintre acestia mint.
    Anul trecut cand am fost contorizati o luna la pausal am platit 720ron, deci nu cred ca e o solutie sa stam necontorizati.
    Si daca tot s-au pomenit si apometrele, stiti ca exista apartamente locuite care raporteaza un index de 0 (zero) mc pe luna la apa rece? Fabulos…

  14. Ionescu Maria spune:

    Subscriu si celor scrise de doamnele Omet Larisa si Mioara Cirmaciu.
    Doresc sa va intreb daca repartitoarele dv. sunt sigilate. Ma refer la un sigiliu care sa garanteze ca aceste repartitoare nu au fost date jos de pe calorifer.
    Majoritatea repartitoarelor au un sigiliu din fabricatie dar acest sigiliu este pentru siguranta aparatului nu pentru siguranta montarii lui.

  15. Elena Nan spune:

    1
    ADEVRUL despre modul incorect i ilegal de
    implementare a repartitoarelor în România
    Standardul românesc SR-EN 834:2002 Repartitoare de costuri ale cldurii pentru determinarea
    consumului radiatoarelor utilizate la înclzirea consumului radiatoarelor utilizate la înclzirea încperilor.
    Dispozitive alimentate cu energie electric, identic cu cel european, EN 834:1994 adoptat de Comitetul
    European de Standardizare prevd erorile repartitoarelor i cauzele erorilor:
    Pct: 2 „CONDIIA pentru utilizarea CORECT a repartitoarelor de costuri ale cldurii,
    conform acestui standard, este accea c aceste se utilizeaz înt-un sistem de înclzire care:
    – este utilizat în conformitate cu nivelul tehnic actual (a se vedea anexa A, A1).”
    Pct A1 din Anexa A Sisteme de înclzire
    „Se recomand ca sistemele de înclzire ce urmeaz a fi echipate cu repartitoare de costuri ale
    cldurii s aib urmtoarele proprieti:
    b) Un regulator central corect ajustat prevzut cu termostat cu senzor pentru o temperatur
    exterioar, trebuie utilizat pentru reglarea temperaturii turului.
    c) Sistemul de înclzire s fie REGLAT HIDRAULIC pentru a se obine DEBITE ale agentului
    termic în concordan cu parametrii de proiectare [n.n.: a instalaiei de înclzire din punctul termic
    pân la locul de consum (calorifer)].
    Not: Pentru ceea ce nu au fcut firmele de repartitoare – echilibrare hidraulic – nici R.A.D.E.T., nici
    A.N.R.S.C., nici Primria Capitalei, nici celelalte Primrii din România nu au impus întocmirea
    Proiectelor de echilibrare hidraulic pentru fiecare Punct Termic aa cum pretind cu titlu de obligativitate
    dar abuziv în situaia debranrilor individuale de la sistemul centralizat al blocului.
    Recomandrile de la punctele b) i c) au scopul de a conduce la minimizarea ERORILOR
    repartitoarelor de costuri ale cldurii.”
    Pct 3, al. 3: “Valoarea consumului este aproximativ proporional cu cldura radiat în
    intervalul de timp…”
    Pct 3, al. 4: “valoarea consumului reprezint un rezultat al msurrii INFLUENAT DE
    caracteristicile repartitorului de costuri ale cldurii, ale radiatorului, de alte cerine suplimentare, de factorii
    de incertitudine ai factorilor de evaluare i de modalitile concrete de montaj. Ca urmare, abaterile de
    msurare (ERORILE DE MSURARE) ale consumului de cldur înregistrat nu depind numai de
    repartitoarele de costuri ale cldurii. De aceea, repartitoarele de costui ale cldurii nu pot fi calibrate în
    acelai mod ca i contoarele de energie termic”
    Valoarea consumului este o valoare relativ.
    Pct. 4.1 Condiia de referin pentru un radiator este definit astfel:
    …….
    – agentul termic (debitul de ap traversând radiatorul)
    Dei ANRSC a copiat masiv din SR-EN 834: 2002, prevederile cu erorile, cauzele erorilor, factorii
    care influeneaz valoarea consumului nu apar în Anexa 3 la Ordinul 233/2004 al ANRSC, dei sunt
    prevzute în alte ordine anterioare, ale Ministerului construciilor, elaborate de specialiti. În acest fel,
    firmele care monteaz repartitoare pot înela clienii cu ajutorul ANRSC, cu privire la cauzele facturilor
    enorme la înclzire.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 1618/2001 – Specificaii tehnice privind montarea i utilizarea repartitoarelor
    pentru consumurile de cldu ale corpurilor de înclzire ST 046-01 confirm aceste condiii i erori în caz
    de înclcare a lor. Elaborat: Institutul Naional de Cercetare-Dezvoltare în Construcii i Economia
    Construciilor INCERC Bucureti. Buletinul Construciilor nr. 3/2002.2
    Lucrarea se adreseaz firmelor de prestri servicii energetice i decontri consumuri individuale care
    se ocup efectiv de montarea i utilizarea repartitoarelor de cheltuieli de înclzire, precum i asociaiilor de
    locatari/proprietari.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 1625/2001 – Soluii cadru pentru reabilitarea i modernizarea instalatiilor de
    înclzire din cldirile de locuit SC 006-01. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate.
    Buletinul Construciilor nr. 5/2002.
    Lucrarea se adreseaz proiectanilor, executanilor, asociaiilor de locatari i proprietari, experilor
    tehnici i furnizorilor echipamente necesare în realizarea soluiilor de reabilitare/ modernizare a cldirilor de
    locuit.
    Cap. 4
    Pct. A8 – Înlocuirea robinetelor statice existente i nefuncionale
    Scopul soluiei const în:
    – utilizarea corect de ctre consumator a robinetelor de radiator determin obinerea unor economii
    importante de energie i implicit economii în bugetul familiei.
    Corpurile de înclzire sunt echipate cu robinete cu dublu reglaj.
    Utilizate pe scar larg în strintate, în România robinetele termostatice nu sunt în prezent
    utilizate la echiparea instalaiilor de înclzire la cldiri de locuit racordate la termoficare (blocuri de
    locuit); cauza principal o constituie faptul c temperatura agentului termic livrat este sub nivelul
    cerut de condiiile climatice exterioare.
    Introducerea robinetelor cu termostat la corpurile de înclzire IMPUNE:
    – echilibrarea termic i hidraulic a instalaiei (soluia A10);
    – contorizare la nivel de bloc (A11) i/sau de apartament.
    Se menioneaz c msura de înlocuire a robinetelor cu dublu reglaj cu robinete cu termostat se
    adopt DOAR în situaiile în care sursa termic poate furniza un debit de cldur mai mare decât
    sarcina termic a consumatorului.
    Pct. A10 – Echilibrarea hidraulic i termic a instalaiilor de înclzire
    Scopul soluiei:
    – repartizarea corect a debitelor de agent termic în instalaie;
    – reducerea risipei de energie termic pentru înclzire.
    ECHILIBRAREA TERMIC i HIDRAULIC a instalaiilor de înclzire central din
    cldirile de locuit în cadrul aciunii de reabilitare a acestora este INDISPENSABIL deoarece NU SE
    POATE IMAGINA o reabilitare termic cu transformarea reelei FR reechilibrare.
    Echilibrarea integral a instalaiilor de înclzire central reprezint un proces PREALABIL
    contorizrii.
    Cauzele care provoac dezechilibrarea termic a instalaiilor de înclzire:
    1. Cauze permanente: – dezechilibrul hidraulic între debitele necesare ale corpurilor de
    înclzire i debitele reale – reprezint cauza cea mai frecvent i important a dezechilibrrii termice i
    este produs de defectele instalaiilor termice i anume:

    – consecina unei reabilitri termice (pe partea de construcie);
    – consecina monrii robinetelor cu termostat pe corpurile de înclzire.
    În prezent, aceste disfuncionaliti sunt combtute prin reglarea temperaturii i nu prin echilibrarea
    reelei.
    Avantajele echilibrrii termice printr-o bun echilibrare hidraulic a instalaiilor de înclzire
    sunt:
    – confort – dispariia apartamentelor insuficient înclzite sau prea înclzite – antrenând robinetele cu
    termostat care trebuie montate pe corpurile de înclzire;
    – echitate în repartiia costurilor de înclzire prin temperaturi nedifereniate prin diverse
    apartamente;
    – economii de energie termic i cheltuieli aferente.3
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 930/2002 Normativ privind proiectarea i executarea instalaiilor de înclzire
    central I 13-2002. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate. Buletinul Construciilor nr. 14-
    15/2003.
    1.2. Domeniul de aplicare al normativului este i pentru instalaii din cldiri existente, la care se
    introduc, se modernizeaz sau se transform instalaiile dup criterii funcionale, de siguran, ecologice,
    economic – energetice i – eventual – altele specifice.
    5. Instalaii interioare de înclzire central. Distribuia agentului termic
    5.1. Alegerea schemei de distribuie se face astfel încât s se asigure:

    · stabilitatea hidraulic a instalaiei, la variaii de debit ;
    5.4. Echilibrarea hidraulic a instalaiei este necesar pentru realizarea în condiii nominale a
    alimentrii tuturor aparatelor de înclzire.
    5.5. Instalaia de înclzire se regleaz atunci când condiiile de funcionare difer fa de cele
    nominale;
    Se folosesc, în acest scop, organe de reglare pentru întreaga instalaie, pentru pri din instalaie sau
    local, la consumatorii de cldur.
    5.6. Se prevede automatizarea reglrii MAI ALES când operaiunile de reglare sunt foarte
    frecvente (cazul montrii robineilor termostatici la calorifer) sau când necesit o supraveghere multipl.
    Astfel se automatizeaz reglarea debitului i temperaturii agentului termic în funcie de temperatura
    aerului exterior i interior, precum i de cea a agentului termic (a se vedea art.16.15…16.21.).
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 929/2002 Normativ pentru exploatarea instalaiilor de înclzire central I
    13/1-2002. Elaborat: Institutul de Proiectare în Construcii Tipizate. Buletinul Construciilor nr. 14-15/2003.
    8.36. Reglarea sistemului de echilibrare automat de la baza coloanei sau ramurile (reglarea
    presiunii difereniale) în cazul instalaiilor prevzute cu robinei termostatai pentru corpurile de
    înclzire se face la condiiile nominale de funcionare a instalaiei.
    8.37. Coloanele sau ramurile care alimenteaz corpurile de înclzire prevzute cu robinete
    termostate se prevd cu sisteme care limiteaz presiunea diferenial între conductele de ducere i
    întoarcere.
    CODUL CIVIL
    Codul civil este cea mai important lege dup Constituie. Nici o obligaie de plat nu poate fi stabilit
    decât cu respectarea dreptului civil.
    Art. 998
    Orice fapt a omului, care cauzeaz altuia prejudiciu, oblig pe acela din a crui greeal s-a ocazionat, al repara.
    Art. 999
    Omul este responsabil nu numai de prejudiciul ce a cauzat prin fapta sa, dar i de acela ce a cauzat prin
    neglijena sau prin imprudena sa. (Cod civil 998).
    Art. 1000 reglementeaz limitativ rspunderea pentru prejudiciul cauzat prin fapta altuia, neexistând
    rspunderea unui proprietar din condominium (cel care nu închide caloiferul), pentru prejudiciul
    (dezechilibrul hidraulic) cauzat prin fapta altui proprietar din condominiu (cel care se debraneaz sau
    închide robinetul termostatic la calorifer).
    Ordin M.T.C.T. nr. 941/2002 – Ghid privind determinarea suprafeei echivalente termic a
    corpurilor de înclzire GP 067-02. Elaborat: INCERC. Buletinul Construciilor nr. 2/2003.
    Ghidul prevede principalele modele i tipuri de corpuri de înclzire utilizate în cldiri de locuit,
    social-administrative i similare acestora în România i stabilete mrimea suprafeei echivalente termic a
    acestora. Este vorba de radiatoare din font, oel i aluminiu, convectoare, fabricate în România i
    strintate.4
    STAS 7364-86
    Elemente de radiator din font, cu coloane libere de seciune circular. Dimensiuni.
    Exemplu de radiator folosit pe scara larg în România, produs de Feroemail Ploieti.
    Tabelul 2 al pct. 2 din STAS prevede puterea termic nominal exprimat în wai i kilocalorii/or
    per element radiator.
    Important: 1 Gcal = 10
    6
    kcal = 1,163 MWh (echivalente.ro)
    Directiva 80/181/CEE privind apropierea legislaiilor statelor membre referitoare la unitile de
    msur
    Preambul: întrucât unitile de msur sunt eseniale în utilizarea tuturor mijloacelor de msurare,
    pentru a exprima msurrile sau pentru exprimarea oricrei indicaii de mrime; întrucât unitile de
    msur sunt utilizate în cele mai multe domenii de activitate uman; întrucât este necesar s se asigure cea
    mai bun claritate posibil în utilizarea lor; întrucât este necesar s se reglementeze utilizarea lor în
    interiorul Comunitii în scopuri economice, de sntate public, de siguran public sau în scopuri
    administrative;
    întrucât unitile de msur fac obiectul rezoluiilor internaionale adoptate de Conferina
    General de Msuri i Greuti (CGPM) constituit prin Convenia Metrului semnat la Paris pe 20 mai
    1875, la care toate statele membre ader; întrucât în urma acestor rezoluii s-a elaborat „Sistemul
    Internaional de Uniti” (SI);
    Pct.1.2.3. din Anexa la Directiv –Uniti i derivate care au denumiri i simboluri speciale
    prevede: Putere, flux energetic | watt | W | J·s-1 | m2·kg·s-3 | (unitate de msur pentru puterea termic a
    caloriferului).
    H.G.R. nr. 755/2004 privind unitile de msur legale preia acestea.
    Este interzis folosirea a altceva decât uniti de msur legale. Acest aspect este foarte
    important, întrucât firmele care monteaz repartitoare ” msoar” consumul de cldur în aa-zisele ” uniti”
    (indicaii ADIMENSIONALE ale repartitorului, conform pct. 3, al. 5 din SR-EN 834). Faptul c firma
    împarte totalul consumului de cldur în apartamentele în care s-au montat repartitoare, în funcie de cifrele
    afiate de acestea, nu confer acelor indicaii statutul de uniti de msur.
    Este o diferen esenial între a împri o cantitate de cldur la nite cifre i a converti o unitate
    de msur a energiei în alt unitate de msur a energiei.
    Nu este posibil folosirea indicaiilor afiate de un repartitor pentru a stabili consumul de cldur
    într-un alt apartament, unde nu sunt montate repartitoare. Este deasemenea imposibil pentru firm s
    converteasc totalul gigacaloriilor înregistrate pe contorul de bloc în “total uniti” cum în mod fals e trecut
    pe facturile firmelor.
    Directiva 2004/22/CE privind mijloacele de msurare
    Preambul (2) Instrumentele care realizeaz msurtori corecte i care au trasabilitate pot fi utilizate
    la diverse operaii de msurare. Operaiile de msurare care rspund unor considerente de natura interesului
    public, sntii publice, ordinii i siguranei publice, proteciei mediului i a consumatorului, colectrii
    taxelor i impozitelor i corectitudinii tranzaciilor comerciale, care influeneaz, direct i indirect, în
    multe moduri, viaa cotidian a cetenilor, pot impune utilizarea de mijloace de msurare verificate
    legal.
    Anexa MI-004 prevede Contoarele de enegie termic. Repartitorul de costuri nu e prevzut în
    anexele Directivei ca mijloc de msurare.
    Standardul românesc SR EN 1434-1:2007 Contoare de energie termic. Partea 1: Prevederi
    generale, identic cu cel european, EN 1434-1:2007
    Pct. 1. Contorul de energie termic indic cantitatea de cldur în uniti de msur legale.5
    Pct. 3.5.2. Traductor de debit – Subansamblu prin care curge agentul termic, fie la intrarea, fie la
    iesirea unui circuit de schimb termic, i care emite un semnal, care este o funcie de volum sau de mas sau
    de debit masic sau volumic.
    Este foarte important distincia dintre repartitor i contor, întrucât doar contorul este aparat de
    msur. Inclusiv ordinea etapelor în care se poate face defalcarea costurilor de înclzire depinde de tipul
    de aparat montat în apartamente.
    În situaia în care în bloc sunt i apartamente dotate cu repartitoare, întâi se scade, din totalul
    înregistrat de contorul de bloc, consumul în spaiile unde nu exist repartitoare (apartamente, instalaia
    comun – calorifere de pe scri, usctorii, evi), iar restul final al consumului, reprezint totalul consumul
    individual din apartamentele unde sunt montate repartitoare, care se împarte acelor proprietari. Aceast
    unic ordine în aflarea costurilor de înclzire este dat tocmai de modul indirect de determinare a
    costurilor cu ajutorul repartitoarelor (SR-EN 834: 2002).
    Dac în apartamente sunt montate contoare, ordinea este invers.
    Exitena traductorului de debit explic erorile de calcul. Contorul de bloc va înregistra
    SURPLUSUL de DEBIT al agentului termic peste cel prevzut în parametrii de proiectare, în cazul
    dezechilibrului hidraulic.
    Directiva nr. 2006/32/CE privind eficiena energetic la utilizatorii finali i serviciile energetice.
    Pct. (29) din Preambul
    Pentru a permite consumatorilor finali s ia decizii în cunotin de cauz cu privire la
    consumul individual de energie, ar trebui s li se ofere o cantitate rezonabil de informaii despre
    acesta, precum i alte informaii relevante, cum ar fi informaii privind msurile disponibile pentru
    îmbuntirea eficienei energetice, profiluri comparative ale consumatorilor finali sau specificaii
    tehnice obiective pentru echipamentele care consum energie, printre care pot se pot numra
    echipamente ce au la baz conceptul „Factorul patru” sau echipamente similare. Se reamintete c unele
    dintre aceste informaii valoroase ar fi trebuit deja s fie puse la dispoziia consumatorilor finali în
    temeiul articolului 3 alineatul (6) din Directiva 2003/54/CE. În plus, consumatorii ar trebui s fie
    încurajai în mod activ s îi verifice în mod regulat propriile indicaii ale contoarelor.
    Articolul 13 – Contorizarea i facturarea detaliat a consumului de energie
    (1) Statele membre garanteaz c, în msura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil
    din punct de vedere financiar i proporional în raport cu economiile de energie poteniale, consumatorii
    finali de electricitate, gaze naturale, servicii de înclzire i/sau rcire i ap cald menajer urban
    centralizat sunt dotai cu contoare individuale la preuri competitive, care reflect exact consumul real de
    energie al consumatorilor finali i care furnizeaz informaii despre timpul efectiv de utilizare.

    (2) Statele membre asigur c, dup caz, facturarea realizat de distribuitorii de energie, operatorii
    sistemului de distribuie i societile de vânzare cu amnuntul a energiei are la baz consumul de energie
    real i este prezentat în termeni clari i uor de îneles. Informaii adecvate sunt puse la dispoziie
    împreun cu factura pentru a oferi consumatorilor finali o perspectiv cuprinztoare asupra costurilor
    curente ale energiei. Facturarea pe baza consumului real se efectueaz suficient de des pentru a permite
    consumatorilor s îi regleze propriul consum de energie.
    (3) Statele membre asigur c, dup caz, urmtoarele informaii sunt puse la dispoziia
    consumatorilor finali, într-o form clar i uor de îneles, de ctre distribuitorii de energie, operatorii
    sistemului de distribuie sau societile de vânzare cu amnuntul a energiei prin intermediul facturilor, a
    contractelor, a tranzaciilor i/sau a chitanelor emise în staiile de distribuie sau al documentelor care
    le însoesc:
    (a) preurile reale curente i consumul real de energie;
    (b) comparaii între consumul curent de energie al consumatorului final i consumul pe aceeai
    perioad a anului anterior, preferabil sub form grafic;6
    (c) ori de câte ori este posibil i util, comparaii cu un utilizator mediu de energie normalizat sau
    etalonat, din aceeai categorie de consum;
    (d) informaii de contact pentru organizaiile consumatorilor, ageniile pentru energie sau
    organisme similare, inclusiv adrese de site-uri web, de unde se pot obine informaii privind msurile
    disponibile de îmbuntire a energiei, profiluri comparative ale utilizatorilor finali i/sau specificaii
    tehnice obiective pentru echipamentul de utilizare a energiei.
    Firmele care monteaz repartitoare pretind c folosesc programe de calcul ” secrete” , metode de
    calcul ”secrete”, uniti de msur ” secrete” .
    Suspect i ilegal pentru ANRSC este utilizarea unor STANDARDE DUBLE privind stabilirea i
    facturarea consumurilor de energie termicã pentru utilizatori, de ctre furnizorii de energie termic sau
    firmele care monteaz repartitoare.
    Astfel, pentru furnizori, în Seciunea a 5-a din Anexa la Ordinul ANRSC nr. 91/2007 pentru
    aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã, se prevede un
    cuprins-cadru al procedurii proprii de stabilire si facturare a consumurilor de energie termicã pentru
    utilizatori. Art, 293, al. (5): Capitolul V „Etape de stabilire a consumurilor de energie termicã si
    emiterea facturilor”, lit. c) „Stabilirea consumurilor de energie termicã”, lit. d) „Defalcarea consumurilor
    pe utilizatori” i lit. i) „Anexe” stabilesc ” În cazul în care furnizorul utilizeazã un program de calcul,
    schema logicã a acestuia va fi inclusã într-o anexã la procedurã;”
    În cazul firmelor care monteaz repartitoare nu se prevd un cuprins-cadru al procedurii proprii
    de stabilire si facturare a consumurilor de energie termicã pentru utilizatori i nici prezentarea schemei
    logice în cazul în care furnizorul utilizeazã un program de calcul, pentru a asigura transparena stabilirii
    costurilor. ANRSC protejeaz astfel practicile infracionale ale firmelor, de falsificare a costurilor de
    înclzire, dup bunul lor plac, în funcie de interesele lor.
    Directiva 93/76/CEE de limitare a emisiilor de bioxid de carbon prin îmbuntirea eficienei
    energetice (SAVE)
    Articolul 3
    Statele membre elaboreaz i pun în aplicare programe pentru facturarea costurilor de înclzire,
    climatizare i ap cald, în proporie corespunztoare, pe baza consumului real. Aceste programe permit
    împrirea costurilor acestor servicii între utilizatorii întregii cldiri sau a unei pri a acesteia pe baza
    cantitii exacte de cldur, ap rece i cald consumate de fiecare ocupant.
    Legea nr. 24/2000, republicat, privind normele de tehnic legislativ pentru elaborarea actelor
    normative, obligatorii i pt ANRSC – art. 20 Activitatea de documentare i analiz tiinific,
    obligatorie i pt. ANRSC
    Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcii prevede:
    Art. 1 Calitatea construciilor este rezultanta totalitii performantelor de comportare a acestora în
    exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga durata de existent, a exigenelor utilizatorilor i
    colectivitilor.
    Exigenele privind calitatea instalaiilor i a echipamentelor tehnologice de producie se stabilesc i
    se realizeaz pe baza de reglementri specifice fiecrui domeniu de activitate.
    H.G.R. nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementri tehnice, art.
    1, din Anexa 1: Activitatea de reglementare în construcii, urbanism, amenajarea teritoriului i habitat
    constituie o component a activitii de cercetare-dezvoltare în domeniile menionate, care valorifica
    rezultatele acesteia, cuprinzând elaborarea de reglementri tehnice i efectuarea unor activiti specifice.
    NOTE:7
    Directivele europene pot fi consultate pe site-ul http://eur-lex.europa.eu//ro, i în limba român, în
    format html sau pdf. EUR-Lex ofer acces gratuit la legislaia Uniunii Europene i la alte documente
    considerate publice, inclusiv Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    Standardele au un regim special de comercializare, fiind proprietatea intelectual a Asociaiei de
    Standardizare din România. Pot fi achiziionate de la ASRO i de la Centrele zonale ASRO din cadrul
    Camerelor de Comert si Industrie Judeene.

  16. Elena Nan spune:

    1
    Adevrul despre repartitoare – episodul 2
    Directiva Consiliului 89/106/CEE privind apropierea actelor cu putere de lege i a
    actelor administrative ale statelor membre referitoare la materialele de construcii:
    Preambul:
    întrucât statele membre trebuie s se asigure c, pe teritoriul lor, lucrrile de construcii i
    lucrrile publice sunt proiectate i realizate în aa fel încât s nu afecteze sigurana
    persoanelor, a animalelor i a bunurilor, respectând în acelai timp i alte cerine eseniale în
    interesul bunstrii generale;
    întrucât se consider c un produs îndeplinete condiiile de utilizare dac este în
    conformitate cu un standard armonizat, cu o omologare tehnic european sau o specificaie
    tehnic nearmonizat recunoscut la nivel comunitar;
    Articolul 3
    (1) Cerinele eseniale care se aplic lucrrilor i care pot influena caracteristicile tehnice al
    unui produs sunt enunate prin stabilirea unor obiective prevzute la anexa 1.
    Una, mai multe sau toate aceste cerine se pot aplica; ele trebuie respectate în timpul unei
    durate de via rezonabile din punct de vedere economic.
    Articolul 18
    (1) Fiecare stat membru trimite Comisiei o list care s cuprind numele i adresa
    organismelor de certificare, a organismelor de inspecie i a laboratoarelor de
    încercri care au fost desemnate de ctre acest stat membru … în conformitate cu prezenta
    directiv.
    INCERC – Institutul Naional de Cercetare-Dezvoltare în Construcii i Economia
    Construciilor – este organismul notificat conform art. 18 din Directiva 89/106/CEE
    (http://www.incerc2004.ro/index-r.htm) i nu ANRSC.
    ANEXA 1 CERINE ESENIALE
    Produsele pentru construcii trebuie s permit construcia unor lucrri care, inând cont de
    aspectele economice, s îndeplineasc (în ansamblu i în parte) condiiile de utilizare i care, din
    acest punct de vedere, s îndeplineasc cerinele eseniale indicate în continuare, atunci când
    acestea exist.
    3. Igien, sntate i protecia mediului
    Lucrarea trebuie proiectat i construit în aa fel încât s nu constituie o ameninare pentru
    igiena i sntatea ocupanilor sau a vecinilor din cauz:
    – prezenei umiditii în anumite pri ale lucrrii sau în suprafeele interioare ale
    lucrrii.
    Art. 16, alin. 1, lit. a din anexa 3 la Ordinul nr. 233/2004 al A.N.R.S.C. prevede pentru
    robinetele termostatate limita antiînghe reglabil la minimum 6°C.,… astfel încât în incinta în
    care este montat corpul de înclzire temperatura aerului s nu scad sub 6°C. ??!!
    Aceast dispoziie permite închiderea complet a caloriferelor, practic o debranare, ceea ce
    are ca efect creterea umiditii aerului, apariia igrasiei, mucegaiului, condensului.
    5. Protecia fa de zgomote
    Lucrarea trebuie proiectat i construit în aa fel încât zgomotul perceput de ctre
    ocupani sau de ctre persoane aflate în apropiere s fie meninut la un nivel la care s nu fie
    periclitat sntatea acestora i s le permit s doarm, s se odihneasc i s lucreze în
    condiii satisfctoare.
    Dezechilibrul hidraulic al instalaiei interioare de înclzire cauzat de închiderea robineilor
    termostatai crete presiunea apei din instalaie, provocând zgomote ale instalaiei.2
    6. Economia de energie i izolarea termic
    Lucrarea, precum i instalaiile de înclzire, … trebuie astfel proiectate i construite, încât
    consumul de energie necesar pentru utilizarea lucrrii s fie moderat, având în vedere condiiile
    climatice locale, FR S SE ADUC TOTUI ATINGERE CONFORTULUI TERMIC AL
    OCUPANILOR !!!
    Limita minim de temperatur, de doar 6°C, la care se deschid robineii termostatai, stabilit
    de A.N.R.S.C., face ca temperaturile interioare s scad sub cele prevzute de Standardul SR
    1907/2: 1997, sczând i temperatura din apartamentele vecine.
    Singura preocupare a A.N.R.S.C. este s nu înghee caloriferul, oamenii putând s înghee.
    A.N.R.S.C. NU ARE COMPETENA LEGAL DE REGLEMENTARE TEHNIC în
    domeniul montrii repartitoarelor, aceasta înclcând legislaia calitii în construcii.
    A.N.R.S.C. poate doar participa la elaborarea reglementrilor tehnice, de ctre Ministerul
    Dezvoltrii Regionale.
    Montarea repartitoarelor i a robineilor termostatai reprezint o problem de
    modernizare, de reabilitare a instalaiei de înclzire, fiind sub incidena Legii nr. 10/1995 a calitii
    în construcii, (art. 2), inclusiv a Directivei Comisiei Europene 89/106/CEE.
    H.G. nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementri
    tehnice, Anexa 1:
    Art. 2, alin. (1) REGLEMENTRILE TEHNICE ÎN CONSTRUCII, …… i habitat
    (n.n. locuine), menionate la art. 1, sunt acte cu caracter de directivare, a cror APLICARE este
    OBLIGATORIE în vederea ASIGURRII CERINELOR DE CALITATE în construcii i a
    mediului construit, prevzute la art. 5 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcii, cu
    modificrile ulterioare. (identice cu cele din Anexa la Directiva 89/106/CEE)
    Art. 4, alin. (1) Ministerul Lucrrilor Publice, Transporturilor i Locuinei (actualmente
    Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Turismului-M.D.R.T.) gestioneaz, potrivit legii, activitatea de
    reglementare în construcii, … i habitat (n.n. locuine), astfel cum este detaliat la art. 2 i 3.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 542/2003 pentru aprobarea Metodologiei privind iniierea,
    programarea, achiziia, elaborarea, avizarea, aprobarea i valorificarea reglementrilor tehnice i a
    rezultatelor activitilor specifice în construcii:
    ANEXA 1 Art. 1 Activitatea de reglementare în construcii …cuprinde:
    – elaborarea de reglementri tehnice în domeniul construciilor, …i habitat (n.n. locuine);
    – efectuarea/realizarea unor activiti specifice de reglementare în domeniile menionate –
    cercetri, testri, documentaii, studii, audit, bnci de date, precum i realizarea prototipurilor
    NECESARE fundamentrii reglementrilor specifice domeniului.
    Art. 4, alin. (1) Sub autoritatea M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.) funcioneaz Comitetul tehnic
    de coordonare general (C.T.C.G.), si comitetele tehnice de specialitate, (C.T.S.), organisme
    consultative i de avizare în activitatea de reglementare.
    Art. 5 Potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995, cu modificrile ulterioare, i ale H. G. nr.
    203/2003, M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.) are atribuii privind iniierea, programarea, achiziia,
    elaborarea, avizarea, aprobarea i valorificarea reglementrilor tehnice i a rezultatelor
    activitilor specifice de reglementare.
    Art. 10, alin. (1) i art. 11, al. (1): C.T.C.G. i C.T.S. prevzute la art. 4 sunt formate din
    SPECIALITI din cadrul M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.), din institute de profil aflate sub
    autoritatea sau în subordinea M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.), cadre didactice din invmântul
    superior, ali specialiti cu activiti recunoscute în domeniu.3
    C.T.C.G. avizeaz – cu meniunea „Bun de tipar” – i propune spre aprobare prin Ordin al
    Ministrului reglementrile tehnice elaborate în redactarea a II-a, avizate în prealabil – fr condiii –
    de C.T.S., potrivit prevederilor prezentei metodologii;
    Art.11, alin. (2) C.T.S. au urmtoarele atribuii:
    a) întocmesc propuneri de elaborare sau actualizare a reglementrilor tehnice i/sau realizarea de
    activiti specifice de reglementare;
    b) analizeaz si avizeaz, în toate fazele, reglementrile tehnice si/sau rezultatele activitilor
    specifice de reglementare prezentate, în concordan cu reglementrile tehnice i cu celelalte acte
    normative în vigoare;
    c) propun avizarea final în C.T.C.G. a reglementrilor tehnice, în vederea promovrii acestora
    spre aprobare prin Ordin al Ministrului lucrrilor publice, transporturilor i locuinei.
    Art. 15 La elaborarea reglementrilor tehnice, precum i la realizarea activitilor
    specifice de reglementare se are în vedere asigurarea cerinelor de calitate stabilite prin Legea nr.
    10/1995, cu modificrile ulterioare, care s conduc la:
    a) armonizarea cu prevederile reglementrilor tehnice din Uniunea European !!!
    b) valorificarea rezultatelor obinute în urma cercetrilor, programelor-pilot, testrilor i
    studiilor;
    c) asigurarea unui nivel corespunztor al calitii construciilor … si habitat (n.n. locuine), în
    vederea satisfacerii cerinelor utilizatorilor, ale societii, precum i pentru protecia mediului.
    SECIUNEA a 3-a
    Fazele elaborrii reglementrilor tehnice, efecturii/realizrii activitilor specifice de
    reglementare
    Art. 17, final. FIECARE RELAIE DE CALCUL sau FORMUL prezentat i reinut va
    fi COMENTAT, indicându-se explicit SURSA.
    Câte din relaiile de calcul, dintre formulele inventate de A.N.R.S.C., de consiliile locale din
    ar sau de firmele care monteaz repartitoare au indicat explicit sursa lor ?
    Art. 20, alin. (3) La avizarea fazelor beneficiarul (n.n. Ministerul Dezvoltrii RegionaleM.D.R.T.) asigur participarea reprezentanilor autoritilor publice cu activitate în domeniul
    reglementrilor tehnice respective, altele decât M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.), interesate în
    elaborarea reglementrilor tehnice. !!!
    De aceea, firmele care monteaz repartitoare nu trebuie autorizate de A.N.R.S.C., care
    este necompetent i incompetent, ci de Ministerul Dezvoltrii Regionale (M.D.R.T.).
    Normativ tehnic I 13 – 02, pct. 2.8.
    Executarea lucrrilor de instalaii de înclzire central poate fi realizat numai de ctre societi
    (ageni economici) care au primit certificarea profesional din partea organismelor abilitate de
    M.L.P.T.L. (actual M.D.R.T.) i agreerea tehnic din partea beneficiarului sau distribuitorului de
    energie termic, dup caz.
    SEMNAL DE ALARM!!!
    Pe site-ul A.NRSC sunt postate 2 proiecte de acte normative, mai proaste decât actuala
    reglementare a A.N.R.S.C. -www.anrsc.ro/index/legislatie/NORMATIV%20montare%20:
    În proiectul de ”Normativ privind condiiile de montare i exploatare a sistemelor de
    repartizare a costurilor … ”, la art. 7, condiiile în care pot fi utilizate sistemele de repartizare a
    costurilor, A.N.R.S.C. ELIMIN TOTAL CONDIIA ECHILIBRRII HIDRAULICE A
    INSTALAIEI DE ÎNCLZIRE INTERIOARE, (chiar aa trunchiat, modificat fa de SR EN
    834, etc, cum este prevzut în Ordinul 233/3004, anexa 3). Nici în seciunea a 2-a, condiiile de4
    montare i utilizare a repartitoarelor pentru înclzire, nu apare aceast condiie esenial pentru un
    calcul corect.
    În proiectul de Regulament de autorizare a operatorilor economici care monteaz i
    exploateaz repartitoare de costuri, DISPAR condiiile minime pentru meninerea autorizaiei de
    operare: notificarea în prealabil a beneficiarului c este obligatorie executarea echilibrrii
    hidraulice, (art. 13, al. 6, lit. f din Anexa la Ordinul A.N.R.S.C 259/2004), notificarea în
    prealabil a beneficiarului „… pentru preluarea în facturare individual a proprietarilor de
    apartamente este obligatorie montarea repartitoarelor de costuri în toate apartamentele (idem,
    lit. e).
    SR 1907-1:1997 Instalaii de înclzire. Necesarul de cldur de calcul. Prescripii de
    calcul.
    1.1 Standardul stabilete modul de determinare al necesarului de cldur de calcul pentru
    cldiri civile i industriale, în vederea proiectrii instalaiilor de înclzire.
    2.1 Necesarul de cldur de calcul, Q este exprimat în WAI.
    Sunt prevzute i adaosurile pentru orientare fa de punctele cardinale i adaosul pentru
    compensarea efectului suprafeelor reci. Pentru încperi cu mai muli perei exteriori, adaosul
    se stabilete corespunztor peretelui cu orientarea cea mai defavorabil.
    La stabilirea costurilor de înclzire trebuie aplicai nite factori de corecie care s in cont
    de aceste adaosuri, de transferul de cldur dintre apartamente.
    SR 1907-2:1997 Instalaii de înclzire. Necesarul de cldur de calcul. Temperaturi
    interioare convenionale de calcul.
    1.1 Standardul stabileste temperaturile interioare conventionale de calcul pentru
    determinarea necesarului de caldura de calcul al cladirilor.
    2.1 În Tabelul 1 se prevd temperaturile interioare conventionale de calcul pentru locuine
    astfel: camere de locuit i holuri 20
    o
    C, vestibuluri 18
    o
    , camere pentu baie, duuri 22
    o
    , buctrii
    18
    o
    .
    Ordin M.T.C.T. nr. 931/2002 Normativ privind proiectarea i executarea sistemelor
    centralizate de alimentare cu energie termic (reele i puncte termice) NP 058-02 B.C. nr.21/2003:
    8.157. Pentru asigurarea unei bune funcionri a sistemelor de termoficare, este
    obligatorie echilibrarea hidraulic a reelelor primare de ap fierbinte,… Este, de asemenea,
    necesar realizarea echilibrrii reelelor secundare (de distribuie) dintre punctele termice i
    cldiri.
    Ordin M.L.P.T.L. nr. 926/2002 – Normativ pentru exploatarea sistemelor centralizate de
    alimentare cu energie termic reele i puncte termice NP 059-2002. B.C. nr. 12/2003:
    Condiiile tehnice privind furnizarea i utilizarea energiei termice
    2.15. Punctele termice i consumatorii se doteaz cu aparate de msur în vederea urmririi
    funcionrii i a decontrii consumului de energie termic. De asemenea se doteaz cu instalaii de
    automatizare necesare reglrii parametrilor contractai în corelare cu nevoile de consum.
    2.16. … Obligativitatea materializrii echilibrrii i diafragmrii reelelor exterioare este în
    sarcina firmei care exploateaz reelele.
    Echilibrarea se face conform Metodologiei MP 028-2003 din Ordinul M.T.C.T. nr. 904/2003,
    elaborat de INCERC, B.C. nr. 24/2004 i B.C. nr. 18/2006.
    Ordinul A.N.R.S.C. nr. 91/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public
    de alimentare cu energie termic: Art. 135 Reeaua de distribuie va fi echilibratã hidraulic, de
    operator, cu regulatoare care sã asigure o diferenã de presiune constantã între conducta de tur i de
    retur, la punctul de delimitare, în conditiile unui debit de agent termic foarte variabil.5
    COSTUL ÎNCLZIRII PRNTRU CEI CARE ÎNCHID CALORIFERELE
    Contractul – Cadru de furnizare a energiei termice, anexa la Ordinul nr. 483/2008 al
    A.N.R.S.C.: Art. 3. Prezentul contract s-a încheiat pentru suprafaa echivalentã termic, …
    conform anexei 2.
    Deasemenea, Contractul-cadru de furnizare a energiei termice prevzut în Ordinul
    preedintelui ANRSC nr. 233/2004 la anexa 2, stabilea la art. 5 Prezentul contract s-a încheiat
    … , pentru o suprafa echivalent termic de … ., din care …, m.p. suprafa echivalent termic
    aferent proprietate comun i … m.p. suprafa echivalent termic aferent instalaiilor de
    înclzire aflate în proprietate individual, conform anexei nr. II. 2.
    Anexa nr. II. 2. la anexa nr. II Date caracteristice ale utilizatorului are o rubric:
    ”Suprafa echivalent termic TOTAL ÎN FUNCIUNE la încheierea contractului …
    m.p., ”, semnat de preedintele asociaiei.
    STAS 11984-83 Instalaii de înclzire central. Suprafaa echivalent termic a
    corpurilor de înclzire:
    Suprafaa echivalent termic a unui corp de înclzire – S.E.T. – caracterizeaz puterea
    termic a corpului de înclzire. SET se stabilete de ctre un laborator specializat (cum exist la
    INCERC Bucureti). Puterea termica se exprima în Wai.
    Aadar, Asociaia de proprietari contracteaz energie termic pentru TOI
    proprietarii, pentru funcionarea întregii instalaii de înclzire a blocului, netiind cât va
    consuma fiecare proprietar efectiv. În consecin, Electrocentrale va furniza debitul de agent
    termic necesar funcionrii întregii instalaii de înclzire a blocului, conform contractului, fr
    a ine cont de închiderea unor calorifere din bloc.
    Este total INCORECT i NELEGAL ca totalul consumului de energie termic înregistrat
    de contorul de bloc s fie împrit doar proprietarilor care au deschis caloriferele într-o lun. Totalul
    conine i agentul termic contractat de asociaie pentru proprietarii care închid caloriferele, în lipsa
    efecturii echilibrrii hidraulice.
    ÎNCLZIREA INDIRECT. ÎMBOGIREA FR JUST CAUZ
    Îmbogirea fr just cauz este ” faptul juridic prin care patrimoniul unei persoane este
    mrit pe seama patrimoniului altei persoane, fr ca pentru aceasta s existe un temei juridic.
    Din acest fapt juridic se nate obligaia pentru cel care îi vede mrit patrimoniul su de a
    restitui, în limita mririi, ctre cel care i-a diminuat patrimoniul”
    “Mrirea unui patrimoniu poate rezulta i din micorarea datoriilor sale … sau
    EVITAREA UNOR CHELTUIELI”.
    Drept civil. Teoria general a obligaiilor. Constantin Sttescu i Corneliu Bârsan (judector
    la CEDO) Editura Allbeck, 2002, pag 127-128.
    Apartamentele situate la parter, ultimul etaj, la colul blocului au un numr mai mare de
    elemeni de calorifer, întrucât au i funcia de tampon între mediul exterior i apartamentele dintre
    etaje, asigurând o temperatur normal i între etaje. Factorii de amplasare pe vertical
    (reducerea costului de înclzire pt. aceti proprietari) presupune plata acelor reduceri de ctre
    proprietarii dintre etaje, întrucât le asigura necesarul de cldur.
    Transferul de cldur se face exclusiv dinspre un corp mai cald ctre unul mai rece. Dac
    unii proprietari îi închid caloriferele, ei beneficiaz de cldur indirect, prin transfer termic
    prin perei, pe banii celor care îi in deschise caloriferele.
    Conform unor studii, COSTUL ÎNCLZIRII INDIRECTE de care beneficiaz proprietarii
    care îi închid caloriferele este între 30% i 50% din costul real al înclzirii unui apartament,
    30% pentru proprietarii de la parter i ultimul etaj, 50% pentru proprietarii dintre etaje.
    („Contorizarea consumurilor de cldur… ”, revista Instalatorul, nr. 1/2004, prof. dr. ing. Liviu
    Dumitrescu, Preedinte al Asociaiei Inginerilor de Instalaii din România, membru în Comitetul6
    tehnic de Standardizare în instalaii de înclzire. A participat i la elaborarea S.T.A.S. i SR 1907
    privind necesarul de cldur).
    Contractele încheiate cu firmele care monteaz repartitoare sunt lovite de nulitate, din
    cauza înclcrii condiiilor legale de montare i a vicierii consimmîntului proprietarilor.
    Ordonana nr. 21/1992 privind protecia consumatorilor:
    Art. 18: „Consumatorii au dreptul de a fi informai, în mod complet, corect i precis,
    asupra caracteristicilor eseniale ale produselor i serviciilor oferite de ctre agenii economici,
    astfel încît s aib posibilitatea de a face o alegere raional, în conformitate cu interesele lor”,
    înclcarea acestui drept constituind contravenie.
    CODUL PENAL Art. 215 ÎNELCIUNEA
    Alin. 3: Inducerea sau meninerea în eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau
    executrii unui contract, svârit în aa fel încât, fr aceast eroare, cel înelat nu ar fi încheiat
    sau executat contractul în condiiile stipulate, se sancioneaz cu pedeapsa prevzut în alineatele
    precedente, dup distinciile acolo artate.
    Fimele care monteaz repartitoare, care sunt autorizate i au personal specializat (ingineri)
    ascund informaii eseniale, determinante pentru încheierea sau executarea contractelor cu
    proprietarii ignorani. Aceste informaii se refer la: a) avize, condiii cumulative, interdiciile de
    montare prevzute de ordinul 233/2004 al ANRSC, de Standardul SR-EN 834, de reglementrile
    MLPTL ST 046-01, SC 006-01, I 13-2002, I 13/1-2002, notificrile prealabile ce trebuiau adresate
    proprietarilor despre aceste condiii, conf. art. 13, al. 6 din Ordin 259/2004 al A.N.R.S.C.; b)
    respectarea condiiilor presupune investirea unor sume de bani, suplimentare fa de costul
    repartitoarelor; c) Efectele nerespectrii acelor condiii: ERORI de calcul grave, chiar uriae
    (chiar 2000-3000 lei/luna/apartament- „costuri” de înclzire în unele orae), disconfort termic,
    igrasie, mucegai, degradarea elementelor de construcie ale cldirii, boli.
    Firmele care monteaz repartitoare mint cu neruinare pe site-urile lor cu privire la
    momentul efecturii echilibrrii hidraulice, care trebuie s fie anterior montrii repartitoarelor,
    conform SC 006-01 i art. 16, al. 1, lit. c din anexa 3 la Ordinul nr. 233/2004:
    Minciuna: ” Echilibrarea hidraulic este urmtorul pas dup contorizarea energiei termice la
    nivel de apartament cu repartitoare de costuri.”
    (pehttp://www.cagero.ro/echilibrarehidraulica.html;http://www.elsaco.com/content/;http://www.pro
    mptserv.ro/repartitoare/repartitoare.html).

  17. popa valentina spune:

    are cineva un nr de contact de la termourban?

  18. nicoleta mititescu spune:

    tel./fax -TERMOURBAN 0242/515.410 pt.Valentina Popa.
    Eu am instalat centrala de apartament pe gaze pt. a avea confortul necesar, nu stau la ,,mana” celor de la TERMOURBAN SI EL SACO sa dea caldura cu ora si apa calda ca pe vremea impuscatului, dar pentru teava de caldura care trece prin bucatarie si dormitorul mic platesc pe factura de la TERMOURBAN pe luna ex.dec.2010/100 ron,cum este posibil? Factura de gaze este 200 ron si este inclus (gaze aragaz, apa calda si caldura la discretie tot apartamentul .

  19. Mihai Ceauşu spune:

    @nicoleta mititescu, nu puteti spune cat v-a costat centrala, manopera, materialele si trasul gazelor?

    Eu vreau sa-mi pun centrala pe lemne, sa-mi umplu de fum vecinii!