Rază de lumină pentru Olteniţa? Oprescu anunță posibilitatea reînceperii lucrărilor la Canalul Dunăre-București

Finalizat în mare proporție de regimul comunist, Canalul Dunăre-București reintră în actualitate după declarațiile oferite la Viena de primarul Sorin Oprescu.

 

foto: adevarul.ro

Din când în când mai vedem câte o mențiune despre Canalul Dunăre-București anunțată fugitiv în rubricile de știri, iar declarațiile făcute de primarul general Sorin Oprescu referitor la canal au readus deja lucrarea în rubricile de știri. „Canalul Dunăre-București este un proiect vital pentru Capitală, pe care Uniunea Europeană este pregătită să-l introducă pe lista proiectelor prioritare ce urmează a fi cofinanţate” a declarat marți Sorin Oprescu, prezent la Conferinţa Europeană a Oraşelor şi Regiunilor Dunărene desfășurată în Viena, într-un comunicat de presă remis pentru Mediafax.

Din păcate cred că expresia „cofinanțare” va fi egală cu „conservarea” în care a intrat canalul de prin 1994, în special dacă ne gândim că o mulțime de proiecte finanțate de ministere au trecut sau vor trece în administrarea Primăriei București. Proiecte precum magistrala de metrou sau ipotetica autostrada suspendată, vor trebui alimentate de undeva cu bani și, deși primarul a avut întâlniri cu președinții unor bănci importante din Europa precum Erste sau Raiffeisen, este greu de crezut că toate inițiativele primarului se vor finaliza.

Cofinanțarea anunțată de primar este încă un pas înapoi pentru construcția Canalului Dunăre-Bucureşti, deoarece ar însemna ca municipalitatea să găsească fonduri cu care să contribuie pentru proiect. Un proiect pentru finalizarea căruia sunt necesare, la o estimare grosso-modo, aproape 1,5 miliarde de euro.

Canalul Dunăre-București un proiect vechi de 70 de ani

Proiectul Canalului Dunăre-București este o inițiativă veche, schițe ale acestuia fiind înaintate chiar dinainte de cel de-Al Doilea Război Mondial. Unul din primii ingineri care au analizat fezabilitatea și au înaintat propuneri privind modul de execuție a fost profesorul Dorin Pavel, care propunea o rezolvare cu totul diferită față de soluția tehnică adoptată de regimul comunist.

În forma sa curentă, Canalul Dunăre-Bucureşti s-a oprit în dreptul localității 1 Decembrie, unde portul este acum folosit de pescarii ocazionali. Traseul canalului, proiectat în același timp cu deschiderea lucrărilor la Canalul Dunăre-Marea Neagră, prevede trecerea prin trei porturi – Oltenița, Glina și 1 Decembrie – și prin șase ecluze care să ridice navele care vin de pe Dunăre 53 de metri, cât este diferența de nivel între București și Oltenița.

Canalul Dunăre-București în opinia criticilor

Totuși, tot mai multă lume se întreabă dacă viitorul Canal Dunăre-București este încă fezabil, la peste 20 de ani de la încetarea lucrărilor și, mai cu seamă, în noul context economic. Astfel, traficul pe Dunăre a scăzut cu aproape o treime în 2011 față de 2010 potrivit unei statistici elaborate de Ministerul Transporturilor. În 2011, aproximativ 14,385 de ambarcațiuni (din care 4.076 străine) au transportat 22,1 milioane de tone de mărfuri pe Dunăre. Fostul președinte al României, Ion Iliescu, este unul din opozanții proiectului, susținând că acesta nu mai corespunde din punct de vedere economic realității actuale.

Controversele privind Canalul Dunăre-Bucureşti vor continua probabil și pe viitor. Cert este că după 20 de ani de conservare multe echipamente s-au degradat sau au dispărut cu totul. Rămâne de văzut dacă Bucureștiul va fi a cincea capitală europeană ce va avea (sau nu) ieșire la mare via Canalul Dunăre-Bucureşti.

sursa: buildersmagazine.ro

Comentarii

  1. vladuts ;x spune:

    Nu prea cred ca o sa se intample asa ceva dar.. in fine m`as bucura foarte mult daca ar termina canalul

  2. remo spune:

    Daca domnul Iliescu da unda verde… se va face canalul daca nu mai asteptam pana la alegerile urmatoare…dar stim cu totii care este pozitia dansului…

  3. elena spune:

    Nu e de ajuns ca i a pacalit pe bucuresteni ! acum ne uitam si noi la elucubratiile lui oprescu?

  4. Radu Oncescu spune:

    Păi se vorbește de multe despre Oltenița – port turistic, canalul Dunăre – București.
    Dar sper și eu să se facă – poate vin și eu de la facultate pe apă!

  5. mariano197761 spune:

    …Mare atentie si cu OPRESCU…..Se miroase ca ar fi invitat din umbra , pe persoana fizica poate, sa candideze direct pentru PSD, la viitoarele alegeri prezidentiale, pentru ca PONTA si altii au calcat de mult pe bec….Nu e de mirare asta si sunt multi bani in joc pentru a se incepe , finalizarea acestui canal DUNARE-BUCURESTI…Al cui ar fi interesul, al nostru sau al lor personal ?…Urmeaza si USL-ul sa se destrame intr-un viitor apropiat, si privitor la acest proiect, pare doar un cantec dunarean, o vraja…Nu prea am zarit noi PSD-isti cu mandrie si orgoliu de a face ceva pe la noi in zona…Mai vedem si ne mai auzim…..In rest, vrem fapte , nu vorbe….PE ORICE TEMA SI PLAN…..