Elevii profesoarei Mariţa Cucuianu de la Liceul “Neagoe Basarab” învaţă să descopere matematica altfel

Profesorul de matematică, Mariţa Cucuianu, de la Liceul Tehnologic „Neagoe Basarab” Olteniţa, consideră că pentru a învăţa matematică este nevoie de alte metode, dar cel mai important este ca formulele matematice să nu fie reţinute mecanic ci logic, astfel încât vor fi mai uşor reţinute. Formulele şi teoriile vor fi mai repede reţinute astfel şi pentru că cel care studiază matematica, elevul de învăţământ primar, gimnazial sau superior trebuie să înţeleagă mai bine tainele matematicii, ea putând fi foarte bine asociată cu alte domenii de studiu.
Am văzut deunăzi în cadrul unui buletin de ştiri cum o profesoară de matematică a unui liceu bucureştean susţine orele la clasă pe fundal de muzică clasică. Respectiva profesoară preda lecţii întregi sau asculta elevii în cele mai dese situaţii pe creaţiile compozitorilor Beethoven sau Mozart.


Mariţa Cucuianu are alt fel de metode, matematica pentru acest cadru didactic constituind nu doar o ştiinţă exactă ci o formă de a menţine spiritul viu, o metodă de a dezvolta logica şi finisa inteligenţa unui copil sau adolescent. Orele profesoarei Cucuianu se desfăşoară cu ajutorul materialelor didactice, se lucrează pe echipe de clasă, dezvoltându-le elevilor totodată spiritul de echipă.
Clasa a VII-a unde profesor Mariţa Cucuianu este diriginte este o clasă deschisă către orizonturi noi, către modernism, o clasă unde matematica se studiază într-un fel aparte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Profesorul ingenios a împărtăşit acest stil mai apoi şi altor clase unde predă, la una din clasele a V-a a Liceului „Neagoe Basarab” fiind prezenţi la una din aceste ore demonstrative şi părinţii copiilor.

cucuianu4
Profesor Cucuianu speră ca prin aceste metode să se dezvolte nu doar logica copiilor şi spiritul de echipă ci, după cum aceasta a şi declarat, să le descopere multiplele calităţi sau inteligenţe. Profesoara de matematică consideră că un om, un individ, este înzestrat cu o inteligenţă sau mai multe, are deschidere către o însuşire sau către mai multe aptitudini, pe care, dacă le descoperă şi dezvoltă le poate folosi pentru a reuşi în viaţă, poate realiza creaţii practice atât pentru împlinirea existenţei sale cât şi pentru grupul sau societatea unde trăieşte, domeniul unde va face o carieră. Aşadar, se pot descoperi abilităţi de constructor, proiectant sau designer, inginer ori arhitect.

Mai jos redăm fişele după care elevii au făcut lucrările de proiect:

FIŞA NR. 1

Bunicul Cameliei s-a hotărât să acopere cu gresie podeaua holului, bucătăriei şi a băii casei sale. El vrea să aleagă forme diferite pentru plăcile de gresie, pentru a realiza acoperiri cât mai diferite ale celor trei camere. Pentru hol, bunicul s-a hotărât să folosească plăci cu formă de pătrat cu latura de 28 cm. Pentru a reliza un model de placă cât mai atractivă, vă rog să folosiţi 8 tangrame şi fiecare tangram să-l compuneţi sub forma unui dreptunghi iar prin îmbinarea celor 8 dreptunghiuri să obţineţi plăcuţa de gresie. Aflaţi perimetrul şi aria plăcuţei obtinute.
Holul bunicului are suprafaţa de dreptunghi cu lungimea de 5,60 m şi lăţimea de 1,4 m.

Aflaţi :

a)       Câte plăcuţe de gresie sunt necesare ?

b)      Pardoseala se acoperă cu gresie care costă 40 lei un metru pătrat. Pentru fiecare metru pătrat de gresie se acordă o reducere de 10 % oricărei persoane care cumpără mai mult de 5 m2. Cât a costat gresia cu care s-a acoperit bucătăria?

FIŞA NR. 3

Bunicul Cameliei s-a hotărât să acopere cu gresie podeaua holului, bucătăriei şi a băii casei sale. El vrea să aleagă forme diferite pentru plăcile de gresie ,pentru a realiza acoperiri cât mai diferite ale celor trei camere. Bunicului i-ar plăcea să pună în bucătărie gresie sub formă de pătrat cu latura de 20 cm. Pentru a reliza un model de placă cât mai atractivă, vă rog să folosiţi 4 tangrame şi fiecare tangram să-l compuneţi sub forma unui triunghi iar prin îmbinarea celor 4 triunghiuri să obţineţi plăcuţa de gresie. Aflaţi perimetrul şi aria plăcuţei obtinute.
Bucătăria  bunicului are suprafaţa de dreptunghi cu lungimea de 5 m şi lăţimea de 2 m.

Aflaţi :

a)      Câte plăcuţe de gresie sunt necesare ?

b)      Pardoseala se acoperă cu gresie care costă 50 lei un metru pătrat. Pentru fiecare metru pătrat de gresie se acordă o reducere de 10 % oricărei persoane care cumpără mai mult de 5 m2. Cât a costat gresia cu care s-a acoperit bucătăria?

FIŞA NR. 4

Bunicul Cameliei s-a hotărât să acopere cu gresie podeaua holului, bucătăriei şi a băii casei sale. El vrea să aleagă forme diferite pentru plăcile de gresie, pentru a realiza acoperiri cât mai diferite ale celor trei camere. Bunicului i-ar plăcea să pună în baie gresie sub formă de dreptunghi cu lungimea de 30 cm şi lăţimea de 20 cm. Pentru a reliza un model de placă cât mai atractivă, vă rog să folosiţi 6 tangrame şi fiecare tangram să-l compuneţi sub forma unui pătrat iar prin îmbinarea celor 6 pătrate să obţineţi plăcuţa de gresie. Aflaţi perimetrul şi aria plăcuţei obtinute.
Baia  bunicului are suprafaţa de dreptunghi cu lungimea de 3 m şi lăţimea de 2 m.

Aflaţi :

a)  Câte plăcuţe de gresie sunt necesare ?

a)      Pardoseala se acoperă cu gresie care costă 30 lei un metru pătrat. Pentru fiecare metru pătrat de gresie se acordă o reducere de 10 % oricărei persoane care cumpără mai mult de 5 m2. Cât a costat gresia cu care s-a acoperit baia?