Instituţii de învăţământ şi culturale din Budeşti şi Tutrakan – partenere în proiecte educaţionale de formare în educaţie

Oraşul Tutrakan a fost gazda unei importante acţiuni, la care au participat deopotrivă parteneri români şi bulgari din învăţământul de stat. Aşadar, vineri, 1 noiembrie a.c., s-au încheiatt acordurile de parteneriat între Şcoala “Gheorghe Manu” Budeşti şi Casa de Cultura Nikola Vaptarov alături de Liceul Yordan Yovkov din Tutrakan.

protocol
La întâlnire au participat din partea Şcolii Budeşti profesor de sport Cristiana Drăgan şi director adjunct prof. Liliana Anghel. Director adjunct prof. Elena Nikolova a fost reprezentant Liceului “Yordan Yovkov” iar Galina Dimitrova preşedinte şi reprezentantul Casei de Cultură “Nikola Yonkov Vaptarov 1873”. Profesor Cristiana Drăgan, cea care a facilitat întâlnirea dintre cele două părţi, este o mai veche colaboratoare a celor două instituţii din Tutrakan, una din persoanele foarte apreciate de colectivul profesoral al liceului Yovkov şi de colectivul Casei de Cultură din Tutrakan. Profesoara Drăgan ne spune că face parte din comisia de proiecte şi parteneriate din cadrul Şcolii “Gheorghe Manu” Budeşti. “Sperăm ca această colaborare să fie una fructuoasă, învăţătoarele vor scrie proiecte pe diferite teme: cultură, tradiţii, etnie, etc. În curând sunt aşteptaţi la Budeşti directorii din Tutrakan. Ca o informare succintă, la venirea oaspeţilor din Bulgaria vom organiza în şcoală în semn de prietenie şi respect, dar şi ca o parte din programul parteneriatului, un spectacol. În primăvara anului viitor urmează să susţinem două meciuri de fotbal cu clasele V-VIII, unul la Tutrakan şi altul la Budeşti.” declară Cristiana Drăgan.

O altă colaborarea de perspectivă se conturează între şcoala din Budeşti şi Liceul “Hristo Botev”.

cris lili elena
Potrivit protocoalelor încheiate abordarea intercultural în educaţie susţine implementarea curriculum-lui şcolar şi relaţionarea între profesori, elevi şi părinţi: “Abordarea interculturală în educaţie constituie o nouă manieră de concepere şi implementare a curriculum-ului şcolar şi o nouă atitudine de relaţionare între profesori, elevi şi părinţi. Perspectiva interculturală deschide noi piste de manifestare a diversităţii şi diferenţelor. Abordarea interculturală nu se reduce la o prezentare cumulativă a unor cunoştinţe despre valorile altora, ci înseamnă cultivarea unor atitudini de respect şi de deschidere faţă de diversitate. Această atitudine se naşte printr-o permanentă comunicare cu alţii şi printr-o decentrare atentă şi optimă faţă de propriile norme culturale. Programele educaţionale incluzive sunt fundamentate pe principiul diversităţii culturale şi a deschiderii societăţii contemporane.” se arată în protocol.

protocol 2
De asemenea, se merge pe ideea „o şcoală pentru fiecare”, desfășurarea unor activități care să contribuie la păstrarea identităţii fiecăruia fiind foarte importantă. „Elevii trebuie să conștientizeze faptul că în fiecare societate, în fiecare colt al lumii există personalități, grupuri diferite, motivații, rațiuni și puncte de vedere diferite. Dacă reușim acest lucru putem spune că ne-am atins menirea, aceea de a  realiza  ”o școală pentru fiecare”. De aceea considerăm că este necesară. Aceste activități le-am cuprins în proiectul de educație multiculturală ”Prietenia nu cunoaşte graniţe”. Prin intermediul proiectului, copiii vor afla lucruri noi şi interesante despre  cei care le sunt colegi sau prieteni. Vor avea ocazia să-şi dea seama că şi ceilalţi sunt la fel, deşi există şi trăsături prin care diferă, trăsături care îi particularizează şi îi fac să fie valoroşi.” mai spune protocolul. Printre activităţile incluse în proiect enumerăm: realizarea unor monografii locale, realizarea unei expoziţii în holul Primăriei din Tutrakan şi Budesti, identificarea meşterilor locali şi alcătuirea unor filme, organizarea vizitelor la Muzeul Civilizaţiei Gumelniţa din Olteniţa şi la Muzeele din Tutrakan, realizarea unor albume de fotografii, organizarea unor spectacole la care să participe elevi din cele două şcoli, organizarea unor întreceri sportive cu participarea elevilor celor două şcoli.

Laura Suzeanu