Raluca Surdu ureaza vacanta activa tuturor elevilor!

A venit vacanța cu trenul din… ! Începe o perioadă mult așteptată de toți elevii, indiferent de clasă. Însă nu pentru toți putem spune că este binemeritată. Oare pentru câți dintre aceștia vacanța este chiar un moment de relaxare după un tur de forță reprezentat de un an școlar în care, indiferent de condițiile pe care le-au avut, au depus tot efortul de care erau în stare, în care în permanență au fost în competiției cu ei înșiși, în care firul călăuzitor a fost reprezentat de dorința de a fi în fiecare clipă mai buni decât au fost până atunci și de conștiința că sunt într-o etapă în care își construiesc singuri bazele pentru viitorul pe care și-l doresc? Da, pentru mulți care se regăsesc în aceste lucruri, vacanța poate fi văzută ca o perioadă în care pot tura mai puțin motoarele, în care își pot dedica timp și energie și altor activități, fără constrângerea formală de a se prezenta la o anumită oră și pentru o anumită perioadă într-o locație cu reguli și ierarhii concrete. Dar ce se întâmplă cu cei care au investit pe parcursul anului școlar puțină atenție, puțin interes, care au chiulit sau au mers la școală doar pentru că trebuia să fie acolo fizic, care au lăsat să treacă pe lângă ei ceea ce școala în acest format instituțional are bun de oferit? De la ce iau aceștia vacanță?

ralucavacanta

Raluca Surdu, aici alaturi de copiii din Crivat

Vacanța de vară poate fi o perioadă de reflecție. Mai mult decât reflecție, poate fi o perioadă de acțiune. Timpul și o anumită formă de libertate sunt de partea protagoniștilor. Vacanța mare este un moment al tranzițiilor în care familiile sunt reunite, în care părinții și copii au oportunitatea de a se dedica unor activități comune. Este prilejul de apropiere în care părinții pot redescoperi stadiul la care copiii lor au ajuns în procesul de devenire ca adulți al acestora, momentul în care pot acționa împreună, se pot reconecta. Este ocazia în care părinții își pot găsi răspunsuri la întrebări ca: ”Ce îl face pe copilul meu fericit?”, ”Ce activitate îl face să aibă maximum de energie?”, ”Ce deprinderi noi a dobândit și cum le pune în aplicare?”, ”Ce depinde de mine pentru a-l călăuzi pe mai departe în călătoria sa personală?”, ”Sunt un model pentru copilul meu, sau un contramodel?”, ”Cum depășește provocările care i se ivesc?” și așa mai departe. De partea sa, copilul are ocazia să reflecteze, ghidat de un adult sau părinte, sau din proprie inițiativă, depinde de vârstă și de gradul de conștientizare la care a ajuns, la o serie de aspecte ca: ”Ce activități mă fac să pierd timpul?”, ”Ce mă face să mă simt măreț?”, ”Cine mă inspiră?”, ”Dacă ar fi să le ofer altora ceva de la mine, ce le-aș oferi?” și lista poate continua. Copiii și părinții deopotrivă își pot răspunde unii altora la aceste întrebări, pot explora împreună și căuta un beneficiu comun. Vacanța de vară poate fi despre continuitate și dezvoltare, nu neapărat despre o altă formă de eschivă și amânare. Vacanță de vară activă tuturor! Voi o faceți MARE!

Raluca Surdu