Opinie: Dispariţia portalurilor de joburi. Anunţată încă o dată. Infirmată de evoluţiile curente.

Centrul de resurse pentru iniţiativă şi acţiune – Olteniţa invită la reflecţie pe toţi cei în căutare de un job, precum şi pe angajatori, şi prezintă opinia co-fondatorului portalului de joburi www.carieranoua.ro, Mihail Cotârţă, român rezident în Australia, cu privire la o posibilă controversă de pe piaţa serviciilor de recrutare:

foto: b365.ro

foto: b365.ro

„În mediile de recrutare există comentatori care consideră portalurile de joburi ca fiind o specie pe cale de dispariţie. “Cel mai probabil”, consideră aceştia, “portalurile vor fi înlocuite de reţele sociale sau aplicaţii mobile şi progresul tehnologic va schimba actorii de pe piaţa de recrutare”. Este de asemenea adusă în discuţie scăderea veniturilor obţinute de un grup de 4-5 jucători importanţi care “arată” că portalurile îşi pierd atractivitatea. Chiar daca astfel de comentarii nu vor înceta să apară, argumentele sunt relativ uşor de combătut:

Portalurile de joburi, ca orice alt business, trebuie să ţină pasul cu tehnologia pentru a supravieţui. Însă succesul unui portal este în principal legat de valoarea adăugată oferită clienţilor. Tehnologia este (doar) un mecanism de administrare şi operare pentru oferte şi cererile de angajare. Administratorii portalurilor investesc în acţiuni de marketing, vânzări sau servicii adăugate pentru clienţi sume comparative cu investiţiile în tehnologie. Portalurile nu sunt şi e puţin probabil să devină complet automatizate şi să depindă astfel doar de tehnologie – va exista întotdeauna componenta umana şi calitatea serviciilor va face în final diferenţa.

Piaţa globală de recrutare online este în creştere. Veniturile obţinute de portalurile de joburi au o evoluţie crescătoare în aproape fiecare ţară – China conduce detaşat, în ultimii 6 ani veniturile totale obţinute în această ţară de portalurile de joburi s-au triplat. În India veniturile obţinute din recrutarea online înregistrează o creştere anuala de 20-25%.

Despre alternative…

Reţelele sociale, agregatorii de joburi şi presiunea pe costurile asociate cu angajarea sunt indicate ca fiind principalele ameninţări pentru portalurile de joburi.

  1. Agregatori vs portaluri

Agregatorii colectează ofertele de angajare (inclusiv de pe portaluri) şi de regulă nu condiţionează căutarea de joburi de crearea unui cont sau login. Candidaţii preferă să caute locuri de muncă pe site-ul unui agregator versus căutari multiple pe diverse portaluri şi/sau site-uri web ale potenţialilor angajatori.Succesul agregatorilor depinde însă în mare masură de succesul portalurilor de joburi, care în realitate sunt clienţii lor cei mai importanţi.

  1. LinkedIn vs portaluri

LinkedIn oferă angajatorilor posibilitatea să intre în contact cu aşa numiţii candidaţi “pasivi” – profesioniştii, care nu sunt neapărat în căutarea unui nou loc de muncă, dar care ar putea fi interesaţi de oferte avantajoase. Statistic, 75% dintre candidaţi intră în categoria “pasivi” şi doar 25% sunt “activi” în căutarea unui job. În căutarea candidaţilor potriviţi, angajatorii nu pot ignora candidaţii “pasivi”, opţiunea LinkedIn fiind astfel atractivă. Şi totuşi: un procent majoritar al veniturile LinkedIn este obţinut din comercializarea anunţurilor de angajare şi accesului la baza de date cu utilizatori – LinkedIn intră în categoria portalurilor de joburi!

  1. Angajatori care recruteză prin site-ul propriu vs portaluri

Din dorinţa de reducere a costurilor, o parte dintre angajatori şi-au creat propriul site de recrutare. În general, companiile cu un brand puternic reuşesc să atragă un număr ridicat de candidaţi cel puţin pentru o parte din ofertele lor de angajare. Aceste companii utilizează în continuare portalurile de joburi atunci când nu reuşesc să atragă candidaţii de care au nevoie, când au nevoie urgentă de personal sau când au oferte multiple de angajare. Statistic, un număr mic de organizaţii se bazează exclusiv pe site-ul propriu atunci când recrutează.

Portalurile evoluează, se transformă, devin mai utile…

În paralel cu produse noi pentru angajatori, unele portaluri oferă gratuit candidaţilor servicii cu înaltă valoarea adăugată. Câteva exemple care merită menţionate sunt:

  • Monster(SUA) a lansat recent o soluţie de recrutare cu ajutorul căreia filtreaza utilizatorii din reţeaua Twitter şi promovează ofertele de angajare către toţi potenţialii candidaţi în conformitate cu respectivele oferte.
  • Jobstoday (Marea Britanie) organizează târguri virtuale de carieră şi oferă posibilitatea candidaţilor să obţină informaţii sau să discute în direct cu angajatorii, inclusiv interviuri de angajare online.
  • CarieraNouaoferă gratuit candidaţilor din România servicii de consiliere sau coaching şi întreţine un blog cu informaţii relevante despre procesul de angajare.

În final…

Nevoia de a promova eficient ofertele de angajare nu va dispărea prea curând. Portalurile au fost şi vor rămâne parte integrantă a oricărei strategii de recrutare şi sunt în continuare destinaţia preferată a candidaţilor aflaţi în cautarea unui loc de muncă sau care doresc să progreseze în cariera profesională. Denumirea de “portal” este probabil improprie în prezent: s-au transformat, au evoluat şi oferă acum diferite modalităţi de căutare şi filtrare a locurilor de muncă împreună cu tehnologii eficiente de recrutare şi selectare a candidatilor. Vechiul “portal de joburi” a dispărut de ceva vreme.”

—————————————-

 

CarieraNoua.ro este un portal de joburi de nouă generaţie şi care conectează angajatorii cu persoanele interesate de o carieră în România sau străinătate. Soluţia de recrutare CarieraNoua.ro include portalul, aplicaţia Facebook de recrutare, versiunea optimizată pentru mobil şi aplicaţia de joburi pentru iPhone şi Android. În plus, pe blogul portalului, cei interesaţi pot găsi articole motivaţionale, sfaturi utile, precum şi asistenţă pentru pregătirea următorilor paşi în carieră.

 

Centrul de resurse pentru iniţiativă şi acţiune – Olteniţa este susţinut de doamna deputat Raluca Surdu şi are menirea de a pune la dispoziţia comunităţii active din Colegiul Uninominal 5 – Călăraşi, într-un mod adaptat epocii vitezei, informaţii şi instrumente eficiente de dezvoltare personală şi profesională.